Kraften i positiv inställning

Det är lite märkligt men i helt olika sammanhang och med helt olika personer och på helt olika platser så har jag de senaste dagarna hamnat i diskussioner om den positiv inställningens kraft. Jag menar, om man går in i en förväntat jobbig situation med en positiv inställning så ökar genast chanserna för att situationen inte ska bli så jobbig.

Detta är ju nåt som man mer eller mindre vet med sig, men varför utnyttjar då inte fler detta faktum och – för att vara lite ego – varför gör inte jag det? Jag visste ju t.ex. att maran i lördags skulle bli jobbig och visst, jag gick kanske in i situationen med en positiv inställning, men jag lyckades ju inte hålla den inställningen mer än kanske maximalt 27-28 km.

Nä, mental träning, sökande inåt efter källan till den positiva inställningens kraft. Det är nog vägen att gå.

3 responses to this post.

  1. Jupp. Du borde lära dig av mig. 😀

    Svara

  2. Det där tror jag också på. Jag jobbar ihop med en person som verkligen har totalt motsatt inställning till det mesta jämfört med mig. När vi funderar på nya saker vi ska göra på jobbet så blir min första tanke i stort sett alltid ”shit vad roligt det här kan bli” och i nästa steg börjar jag fundera över hur jag ska förverkliga det hela. Han tänker istället ”oj så mycket som kan gå fel” och sen tänker han på hur han ska göra för att undvika att det blir fel. Vem tror du har roligast? Och vem får det bästa resultatet? 🙂 Han får förvisso nästan alltid ett tryggt och habilt resultat, medan jag kan få katastrofresultat och totala misslyckanden. Men å andra sidan får jag också till och med bättre och roligare resultat än jag trott emellanåt.

    Svara

  3. När jag var yngre så var tävling oftast förknippat med ångest. När jag började springa i ”vuxen” ålder, bestämde jag mig för att jag skulle tycka att det var ”skitkul” och vet du vad, det tycker jag nu. På riktigt.

    Svara

Kommentera

