En park gjord för ULTRA

Helgen spenderade jag och familjen i Malmö då hustruns farfar fyllde 80 år. Så där lagom kul att köra totalt 50 mil på en helg men det funkade väl ändå. Lillkillen somnade fint strax söder om Halmstad på vägen ner och strax söder om Båstad på vägen upp.

På söndagsmorgonen vaknade vi vid 7-tiden och gick ganska direkt för att käka hotellfrukost. Vanligtvis brukar jag nöja mig med fil och müsli till frukost, men är man på hotell så är man och man vill ju få valuta för pengarna. Så först fil, sen mackor och avslutning med äggröra, bacon och prinskorv. Mums!

En liten stund senare drog jag på mig löparkläderna och gav mig av. Fick tips av hotellpersonalen att det fanns en park, Beijers park, i närheten och begav mig dit. Det var ca 1,5 km till parken och väl där visade det sig att ”varvet” i parken bara var 1 km. Så jag lubbade runt några varv och sedan tog jag en extra runda för att se mig omkring.

Rundan, klicka för att se detaljer på jogg.se

Något som slog mig när jag sprang runt där i parken var att den var ju som gjord för ultralöpning. Ja, tidslopp alltså. Lagom långt varv, bra underlag (mest jord/grus och lite asfalt), breda vägar, bra plats för vätskestation m.m. Ja, allt verkade som gjort för ultralöpning. Så om nån i Malmö läser detta, se till att ordna ultralopp i Beijers park!

Fort gick det också. En snittfart på 4:54 över distansen 8,7 km var det mycket länge sedan jag höll. Det är nåt som har hänt med min farthållning. För en månad sedan tyckte jag att 5:10-fart kändes snabbt och nu känns det nästan långsamt. Antar att det har med min ökade träningsmängd att göra, att farten har kommit automatiskt med den liksom.

3 responses to this post.

  1. Malmö Ultra ser vi fram emot! 🙂

    Bästa med att bo på hotell är verkligen frukosten! Mums.

    Svara

  2. jaa ett ultralopp i Bejan vore underbart!
    Beijers park är riktigt kul att springa i, det brukar jag göra när jag hälsar på min far som bor precis brevid!

    Svara

  3. Tror du har nått en ny nivå i din träning…

    Svara

Kommentera

