Den nakna löparen

Jag var inte precis ute i god tid utan anlände till Skatås, där seminariet Den nakna löparen skulle hållas, precis klockan 17:00 när det hela skulle börja. Turligt nog anpassade Jonas Colting – tvåfaldig ultraman world champ – starttiden lite för det droppade in folk ända fram till 17:10 tror jag. Trafiken i Göteborg var hemsk igår.

De första två timmarna var teori. Jonas pratade mycket om sig själv och sitt framgångsrecept och lite om hur han tränar och är sin egen tränare. Vi fick höra väldigt mycket om skor, för det var ju lite det det hela skulle handla om. Vi skulle alltså inte springa helt nakna, men nakna fötter – barfota alltså. Jonas dömde helt och hållet ut dagens skoindustri. Alla superdämpade skor med pronationsskydd och andra grejer ansåg han bara vad till nackdel för våra fötter, knän och höfter. Som exempel pratade han mycket om att alla de skador som löpare drar på sig, löparknä t.ex. för att bara nämna ett exempel, var nästan helt okänt tills för 20-30 år sedan. Innan dess sprang människan barfota eller i väldigt enkla skor utan gel-, luft- eller ‘grid’-dämpning och ser man ännu längre tillbaka, när människan var jägare och samlare så fanns det ju inget Nike, New Balance eller Saucony. Och fötter, knän och leder höll ändå. Kanske t.o.m. bättre.

Jonas pratade också lite, men faktiskt ganska lite, om kost och som mellanmål fick vi smaka på hans variant av kokosbollar som baserades på nyttigt kokosfett, nötter, frukt och kokosflingor. Underbart goda!

Som avslutning på teoripasset visade Jonas lite bilder från sin stenålderspromenad. En träningsform där han går ut i skogen i FiveFinger-skor och hoppar över stockar, lyfter stenar och brottas med sin bror. En oerhört allsidig träning verkar det som. Vi fick också se följande helst fantastiska video där Erwan Le Corre gör ungefär samma sak, fast mycket mer extremt! Alltid barfota…

Efter 10 minuters fri uppvärmning visade Jonas oss en del träningstips för att stärka vader och fötter. Vi fick springa trippande på tå. Ibland med ganska komplexa mönster av snabba benlyft och snabba benspark för att träna att ha oerhört kort markkontakt. Ju längre markkontakt, desto lägre löphastighet var filosofin. Sedan gjorde vi en övning där vi skulle jogga, springa och sprinta fram och tillbaka i våra vanliga skor för att sedan ta av oss skorna och göra samma sak barfota i gräset.

Vilken skillnad det var! Barfota kunde foten jobba mycket mer aktivt och man inser hur begränsat fotens arbete blir när vi hela dagarna går i skor och på helt plana underlag. Inte konstigt egentligen att fötterna tar stryk när vi springer. Sedan var det skor på igen och ut i skogen för att testa lite terränglöpning och hur man bäst tacklar en backe och lite sånt.

Klockan 21 var det hela slut och jag körde hem igen, i lite lugnare trafik den här gången.

Som ni kanske märker på referatet ovan var det hela en upplevelse. Blev jag såld på konceptet? Nja, men jag inser att han har helt rätt, eller jag tror det i alla fall. Jag kommer nog inte bli en barfotalöpare men jag kommer säkert ta av mig skorna och springa barfota då och då och en sak jag vet är att jag nästa gång jag köper skor ska köpa skor med väldigt lite dämpning och utan pronationsskydd (typ tävlingsskor) och successivt vänja mig vid att springa i de skorna. Det blir också lättare att springa på framfoten i sådana skor. Sedan får vi se vad som händer.

Det finns platser kvar till seminarietillfällena i Stockholm, Kiruna, Borås och Malmö. Har du möjlighet, anmäl dig och delta! Det är en aha-upplevelse!

2 responses to this post.

  1. Posted by fito on 15 maj 2010 at 11:49

    Hur kan man döma ut hela skoindustrin och sedan själv sälja skor ? Om han ska bli trodd kan han inte ha ekonomiska intressen. Han måste välja. Men det är klart, stålar är alltid svårt att välja bort.

    Svara

  2. Posted by marathonjohan on 17 maj 2010 at 13:28

    @fito: Nja, jag vet inte om det är så enkelt. Han säljer ju Vibram-skor och visst är skoindustrin måhända utdömd av honom men Five Finger-skor är väl det närmaste barfota man kan komma utan att verkligen springa barfota.

    Svara

Kommentera

