Årets cykelpremiär

Efter att ha haft cykeln inne på Sportson på Backaplan på service tog jag och Lillkillen oss en lite cykeltur igår eftermiddag. Det blev inte så särskilt långt, bara drygt 7 kilometer, men det märks att cykling tar på benen på ett helt annat sätt än löpning. Speciellt tyckte jag mig känna att det tog bra på framsida lår. Kanske extra bra med en kille på 17-18 kg i barnstolen bakom mig… Det är ju liksom nästan dubbelt så mycket som cykeln väger i sig själv 🙂

Har ingen ny bild på cykeln, så håll tillgodo med en gammal

Jag har dock ett problem… Nu låter det som att jag ska skriva till Bullen, men så är det kanske inte. Men mitt problem är att jag älskar löpning, tycker cykling är kul och ju mer jag cyklar desto roligare blir det liksom och jag skulle dessutom vilja åka mer rullskidor/skidor och simma mera. Allt för att så småningom fixa en Svensk Klassiker och en Ironman. Men om jag ska cykelträna så måste jag skippa nåt löppass och det är ungefär samma med alla andra grejer ocskå. För – let’s face it – det är tidsbristen som gör att jag inte tränar mer än jag gör idag.

Det känns som att jag har kommit in i ett riktigt bra flyt med löpträningen nu, när jag kör 3 pass i veckan och landar på ca 30 km i veckan. Om jag ska fixa mina mål som handlar om att persa på marathon och ultra under året så är detta ett minimum av löpträning. Så jag får liksom inte in cykeln, skidorna och simningen i pusslet.

Har någon förslag på hur jag ska kunna pussla ihop det?

2 responses to this post.

  1. Transportlöpning/cykel? Om du ska lämna/hämta lillkillen kan du ju springa med vagnen (extra jobbigt 🙂 ) och när du cyklar kan du ha honom i stolen 🙂 Kan ju iofs bli svårt om du ska ha en racer, men med en ”vanlig” cykel går det ju 🙂

    Svara

  2. Vad jag förstått är cyklingen rätt så tidskrävande; man behöver nästan vara ute i flera timmar för att få ett ordentligt pass, medan löpningen lättare går att få in i en timmes lucka. Vad jag dock läste i en triatlon träningsbok var att man får igen det man cyklar i löpningen, men inte löpningen i cyklingen; alltså är cyklingen en bra träning.

    Svara

Kommentera

