100 km och ont i magen

Man brukar ju höra ”inget ont som inte har något gott med sig”. Om det stämmer eller inte låter jag vara osagt men kan man vända på det? ”Inget gott som inte har något ont med sig”? Stämmer det? Generellt vet jag inte, men just idag verkar det ha stämt på mig.

Järntabletter

Järntabletter

När jag gav blod i fredags fick jag en karta järntabletter. Om jag har fattat saken rätt så får män det en gång om året och kvinnor efter varje tappningstillfälle. Idag när jag var ute och sprang på lunchen fick jag riktigt ont i magen efter 2 km och jag skulle tro att det beror på järntabletterna.

Så för mig var det goda att jag gav blod och var en osjälvisk och duktig kille och det onda det förde med sig var att nästan hela min löptur (i ett underbart väder kan tilläggas) blev förstörd av magsmärtorna.

Nåja, jag kom tillbaka till jobbet och överlevde och det är väl bara att hoppas på att nästa runda blir bättre. Dagens runda gjorde i alla fall att månadstotalen för mars blev mer än 100 km löpning! Det är mycket för att vara mig!

5 responses to this post.

  1. Jag brukar också få lite ont i magen av järntabletterna. Men det brukar gå över efter första två dagarna.

    Tackar för peppande ord i min blogg!

    100 km på en månad är bra. det är vad jag siktar på varje månad men mars blev väldigt lite pga att jag varit sjuk. Men i april ska jag över 100! 🙂

    Svara

  2. Mitt standardsvar som förbrukare av järntabletter sedan 1997 är att ta dem på kvällen, gärna tillsammans med något C-vitaminrikt eller mat, men inte med mjölkprodukter.

    Då sover du när koncentrationen av järn i blodet blir som högst och du slipper en del av biverkningarna.

    Ett tips om du behöver äta regelbundet!

    Bra sprunget, förhoppningsvis går det lättare att komma upp i volym nu när det blir vår, barmark och mindre baciller i omlopp!

    Svara

  3. Posted by marathonjohan on 30 mars 2010 at 14:19

    @jossan: Jag hade inga biverkningar sist jag åt dem så jag hoppas att det går över. Nu kör vi på!

    @Staffan: Förstår vad du menar. Kanske blev värre i och med att jag tog tabletten i morse med filmjölk. Men sköterskorna på blodcentralen sa att jag skulle ta två om dagen. Menar du att det räcker med en om dagen istället då? Och att man äter dem under längre tid helt enkelt?

    Svara

  4. Undvik att ta dem med mjölkprodukter, det försämrar järnupptaget. Två gånger om dagen kanske är något standardråd i samband med att man ger blod, har ingen erfarenhet av det eftersom jag inte får göra det med mitt dåliga värde. Två gånger om dagen tar man annars om man verkligen ligger dåligt i värde, annars borde det räcka för dig med en gång om dagen och då kompensera och ta det lite längre istället.

    Själv äter jag 1 järntablett på kvällen, fem kvällar i veckan just nu för att hålla mitt Hb på en bra nivå.

    Svara

  5. Du ska ha ett heja-rop för att du är blodgivare! Trist att få ont i magen av tabletterna, men det verkar ju vara verkligt vanligt. Jag är väldigt glad att min mage är ok med mina 3*100mg per dag. Och bra jobbat i mars!

    Svara

Kommentera

