Halvkilot lättare

Läste Sofies (a.k.a. Snorkkis/Snorkfröken) inlägg om anemi igår och kom genast på att jag inte lämnat blod på länge nu. Så idag på lunchen traskade jag iväg till Droppen i Nordstan för att bli ett halvkilo lättare (ok, på ett ungefär, har inte densiteten på blod i huvudet).

Nålen i armen

Allt gick bra och några minuter efter att tappningen börjat var jag klar och som tack fick jag en Trisslott och en TIA-lott. Kände mig lite tursam idag och det visade sig rätt. På TIA-lotten skrapade jag hem hela 10 kronor! Tar väl en ny lott någonstans tills det inte är någon vinst på den, men vinsten med det hela är ju att det ska finnas blod i blodbanken och de verkar alltid extra tacksamma att jag kommer och lämnar, har förstått det som att AB+ är en relativt ovanlig blodgrupp.

4 responses to this post.

  1. Fifan vilken tjock nål!!

    Jag funderar med jämna mellanrum på att lämna blod, men eftersom jag inte gått upp nämnvärt i vikt sen jag fick höra att jag har alldeles för lite blod (får för lite kvar alltså, det var nåt med vikt/längd/handledsomkrets eller nåt sånt) får jag trösta mig med att A+ inte är så himla ovanligt.

    Svara

  2. Jag fick en påminnelse från min blodcentral förra helgen om att komma och ge blod denna vecka. Jag vet dock inte hur jag ska göra – å ena sidan vill jag ju ge blod, det är ju därför jag är blodgivare – å andra sidan är jag rädd att hamna i Snorkkis situation, och med tanke på att jag ska springa långlopp i början av maj, och att kräver en hel del långpassträning så är jag rädd för att jag skjuter mig själv i foten om jag ger blod, att blodvärdena far åt skogen i och med en blodgivning.

    Svara

  3. Grattis till vinsten! Blir det ut och resa nu? 🙂
    Du kan ju lyssna om du kan få tillbaka blodet innan Varvet?
    Vet inte hur snabbt det skulle gå att springa bloddopad genom Göteborg.

    Svara

  4. Posted by marathonjohan on 27 mars 2010 at 22:00

    @mialena: Jo, den är lite tjockare än en vanlig nål, men det är väl för att 4,5 dl blod ska rinna ut på några minuter. Det känns inte värre än en vanlig nål iaf. Om det är farligt för dig att ge blod ska du ju inte göra det.

    @Lisette: Mmm, vet inte om det är skillnad för tjejer men ni får väl å andra sidan järntabletter efter varje besök? Jag frågade en gång och det skulle för en vanlig motionär inte vara någon fara att tokträna eller tävla en eller ett par dagar efter tappning.

    @Janne: Tack! Jojomen, NY Marathon blir tian ett bidrag till! Jag försökte få sjuksköterskan att spara blodet så att jag kunde få tillbaka det lite senare men hon sa att andra nog behövde det bättre…. Fattade inget själv när hon sa det 🙂

    Svara

Kommentera

