Nästan sjuk?

Hur är man nästan sjuk?

Jo, det kan jag svara på, för jag har nog precis varit nästan sjuk. Jag kände i musklerna och lederna i tisdags att nåt inte var riktigt som det skulle. Speciellt de musklerna mitt på ryggen (vertikalt sett) kändes ömma, utan att jag hade gjort nåt. Så ondags och torsdag spenderades hemma i mer eller mindre viloläge och nu känner jag mig bra igen. Det blev inte mycket värre än öm i kroppen men var det nåt jag lärde mig förra vintern/våren när jag var sjuk så är det att jag INTE ska träna när jag är sjuk eller känner sjukdomssymptom.

C. Run

På tal om det så blev jag nästan lite förbannad här om sist när jag läste Runheims ledare i ett gammalt nummer av Runners World. Han skriver att han tränar varje dag oavsett om han är frisk eller sjuk. OK, ledaren är hans personliga åsikter, men att sprida ut budskapet att det är ok att träna när man är sjuk tycker jag personligen är idioti. Är man sjuk ska man vila… BASTA! Så är det och så ska det vara! men alla gör väl vad de tycker är bäst…

Jag vet inte om det är jag som börjar bli en gammal gnällgubbe men av någon outgrunnerlig anledning tycker jag att Runners var bättre tidigare, när Lodin var chefredaktör. Det kanske är så att det är svårt för gamlingar som jag (jag är ju ändå 31 nu) att lära om 🙂

12 responses to this post.

  1. Jag har aldrig gillat Åkesson (Eftersom jag också är en gammal gubbe vägrar jag nedlåta mig till att ge honom en ny chans som Runheim), men jag minns den där ledaren och det var någonstans där jag tappade förtroendet för Runners.

    Svara

  2. Jag håller med dig till hundra procent, man ska INTE träna när man är sjuk!

    Svara

  3. Oavsett åsikt ska man kanske hålla tyst om en sådan när man skriver en ledare i en löptidning. Folk går ju på vad som helst och det kan sluta illa.

    Svara

  4. Håller med dig om ledare, idiotiskt tycker jag.

    Däremot håller jag inte med dig om innehåller i RW, tycker tidningen blivit klart bättre sedan Runheim tog över rodret, mera löpning nu tycker jag, innan upplevde jag den som tjatig och som en Google-översatt version av Amerikanska förlagan med bara nybörjarinnehåll typ ”så klarar du milen på två timmar…”, jag har beslutat mig för att fortsätta prenumerera just för jag tycker den blivit bättre.

    Svara

  5. Jag uppskattar en del av Runheims skriverier. Att han käftar lite mer än föregångaren tycker jag är uppfriskande, men däremot delar jag inte hans insytällning att ju hårdare man tränar desto bättre, inkl att man ska träna skadad/sjuk osv..Det finns inget pris till den som tränar sönder sig hela tiden, men jag förstår att vissa blir fascinerade av det, men det är lite tröttsamt att höra om sånt och känns lite omoget av honom.

    Svara

  6. Ja det var väldigt dumt skrivet, är man sjuk ska man ju koncentrera sig på att bli frisk! Nån dag ibland kan man ju tänka sig att vila ändå, oavsett sjukdom eller inte? Jag läser den engelska versionen av RW (fast jag flyttade tillbaka i maj) och har väl ingen direkt åsikt om gamle/nye reaktören för den svenska, men såna kommentarer slipper jag gärna.

    Svara

  7. Posted by marathonjohan on 25 januari 2010 at 09:51

    @Joel: Åkesson hette han ja…

    @jossan: Så är det! Sjuk = vila!

    @rosenblom: Fast iofs ska väl en ledare vara lite provokativ ibland kanske

    @Staffan: Jo, vissa delar är bättre i ”nya” men jag vet inte… funderar på att sluta prenumerera, men vad skulle jag då läsa?

    @medeldist. Jo, hans artikel om löpargymnasiet bl.a. var faktiskt ganska bra

    @mialena: Man skulle ju kunna läsa UK eller US-versionerna ja… bra idé

    Svara

  8. Men det är skillnad på att vara provokativ och att ge farliga råd som folk kan luras att följa.

    Svara

  9. Jag läste också den ledaren och blev ganska så bekymrad över hans kommentar. Även om det är hans egen personliga åsikt så hör den nite hemma i den tidning som säger sig förespråka sunda ideal och god träning. Skulle ha skickat iväg e-post till honom, men glömd etyvärr bort det.

    Svara

  10. jag är ingen gammal gubbe men tycker att claes ledare är rätt dåliga (dvs han har en rätt konstig inställning, men skriva kan han ju) även om tidningen blivit bättre!

    Svara

  11. Jag håller med. Dessutom tycker jag inte att det blev bättre av att han i senaste numrets krönika skrev att han sällan äter ordentlig lunch. Han verkade t.o.m. tycka att det var coolt. Trist!

    Svara

  12. Posted by marathonjohan on 01 februari 2010 at 10:51

    @rosenblom: Sant!

    @Lotta: Ja, spamma honom med mail! Bra idé!

    @Träningsglädje: Du kan ha en poäng!

    @Russin: Nej, jag läste precis detta också. Jag äter iofs sälla en ordentlig middag, det bli kvällsmat med lite lättare mat, som mackor eller nåt, men å andra sidan ”skryter” jag inte med det in Sveriges största löpartidning 🙂

    Svara

Kommentera

