Fartlek ger roligare löpbandslöpning

Jag hade nog egentligen tänkt springa ute idag. Springa på riktigt liksom. 🙂 Men när väderprognosen talade om -10 grader ändrades planen till att bli ett pass på löpbandet istället. Inte för att jag är rädd för kyla men jag är lite rädd om mina luftrör som inte alltid verkar vara överens med sträng kyla (vilket -10 är här i Göteborg)

Funderade lite på hur jag skulle kunna göra löpbandslöpningen lite roligare och fick en idé. FARTLEK!

Jag bytte om och knallade ut till löpbanden, det finns väl ett 10-tal på mitt gym, och jag var nästan helt ensam i hela lokalen tror jag. Startade bandet på 11 km/h som uppvärmning och efter 1 km ökade jag till 12 km/h. Sprang 500 meter, ökade till 13 km/h, sprang 500 meter, sänkte till 12 km/h. Så fortsatte jag, med en tempoändring var 500:e meter och blandade friskt mellan 12, 13 och t.o.m. 14 km/h.

Själv tyckte jag att det blev ganska mycket roligare. Jag hade liksom en anledning till att hålla koll på avverkad distans och behövde inte bara dumt titta på en liten TV för att roa mig själv. I och för sig hängde jag halvt om halvt med i ett avsnitt av Alla älskar Raymond på TV’n men det hör inte hit.

The Biggest Looser

För övrigt kollade jag igår på näst sista avsnittet (första halvan av finalen) av Biggest Looser igår och blev så grymt imponerad av Jim! Jim åkte ut efter bara 4-5 veckor men tränade själv så bra att han till finalen, ca åtta månader efter start, hade gått ner från 360 lbs (163 kg) till 174 lbs (79 kg). En nedgång med 51,7% av sin kroppsvikt! Kan inte annat än att buga mig av respekt!

Väntar med spänning på sista delen av finalen idag! Blir det Bill, Hollie, Isabeau eller Julie som vinner? Själv tror jag stenhårt på Bill (Jims tvillingbror)!

5 responses to this post.

  1. Mina luftför är lika illa dom. Så fort det är kallt eller för fuktigt så blir jag sjuk om jag springer ute. Löpband är en bra vän då 🙂
    Fartlek på bandet var ett bra tips, det ska jag testa idag!

    Svara

  2. Oh! Det ska nog jag också testa. Imorgon verkar vara en bra dag för löpning.

    Svara

  3. Fartlek är aldrig fel. Känns som tiden går snabbt på dessa pass. Kört hårt och god jul på dig!

    Svara

  4. Jag har länge kört mina intervallpass på löpband. Även på sommaren, de gånger jag inte haft sällskap av sparring. Då är det lättare att hålla önskat tempo.

    Svara

  5. Fartlek är toppen på löpband, lättare att hålla önskat tempo precis som någon sa 🙂

    Svara

Kommentera

