Skrivkramp trots skrivlust

Framgången med min bok Maratonmålet har gjort att jag känner ett starkt sug efter att skriva en bok till. Jag har lite klart för mig vad jag kan göra lite bättre/enklare den här gången jämfört med Maratonmålet:

  • Lägg upp en strategi eller ‘road-map’ – för bokens handling kronologiskt. Inte för att spontana grejer jag kommer på när jag skriver ska vara bannlysta men att ha grundprincipen för boken klar innan jag börjar skriva är nog bra.
  • Lägg lite tid på att bygga upp persongalleriet. Vilka personer är med, vad gör de, varför, vad har hänt dem tidigare i livet m.m.
  • Låt boken utspela sig under en kortare tid. Maratonmålet utspelar sig under ett knappt år vilket var lite lurigt i vissa lägen. Att ha en story som sträcker sig över allt från ett par timmar till någon månad är troligtvis lättare att hålla ihop.

Ja, det var lite av det som jag funderar på. Har andra funderingar också men vill inte berätta för mycket. Jag har en idé, och jag kan väl avslöja så mycket som att den också handlar om marathonlöpning, men jag får ändå inte riktigt till den. Kanske har jag målat in mig i ett hörn och behöver tänka om helt. Det är troligtvis det enklaste, men ändå, idén är inte så dum…

Sen sitter jag och funderar på att skriva en artikel till Runner’s World också. Även den om marathonlöpning såklart och skulle den inte komma med där så kanske den kan komma med i Outside, Aktiv träning eller Marathonlöparen istället. Men visst vore det kul att bli publicerad i Runner’s World 🙂 Men det är lite samma sak där… När jag försöker strukturera upp mig så får jag inte riktigt ihop det.

Men skam den som ger sig!

4 responses to this post.

  1. Kul att skriva en bok! Ska absolut läsa den.

    Svara

  2. Jag har ett tips! Om du tittar på mitt senaste inlägg ”Byte av njutning” så tror jag att du förstår!

    Det kommer att få igång dig i ditt skrivande… Och vi får läsa bra böcker 🙂

    Svara

  3. Vad kul med en ny bok! Hur lång tid tog Marathonmålet att skriva? Hoppas snuvan snart ebbar ut.

    Svara

  4. Posted by marathonjohan on 07 december 2009 at 12:20

    @Åsa: Kul!

    @Janne: Jepp!

    @Anna: Maratonmålet tog nog ca ett år att få till, fast då var några månader bara väntetid på att förlagen skulle säga sitt. Så ett knappt år då…

    Svara

Kommentera

