Tankar i nya banor

Åh vad det är drygt – d.v.s. i betydelsen långsamt och tråkigt och jobbigt – att inte kunna springa. Jag bara längtar efter att snöra på mig mina New Balance skor och ge mig ut, antingen på vägarna eller på löpbandet. För med den abstinensen som jag har nu är jag faktiskt till och med sugen på att starta löpbandet på gymmet…

Vanligtvis brukar jag tillåta mig att vara ganska frikostig när det gäller att stoppa i sig godis, glass, chips m.m. och JA, jag är sockerberoende. Jag brukar resonera så att med den träningsmängd jag har (vilket inte är särskilt mycket jämfört med många av er som läser mina tankar här) så är det ok att äta lite sådana mer eller mindre tomma kalorier men nu, när jag inte kan träna, måste jag nog ändå tänka på vad det är jag stoppar i mig och försöka göra något åt det. Förhoppningsvis kan jag dessutom hålla detta även efter att detta ofrivilliga träningsuppehåll tagit slut.

Så jag har satt upp några enkla regler för mig själv – och dessutom ett poängsystem. Regelverk har jag försökt med tidigare, med blandade resultat, men nu ska det nog funka. Reglerna ser ut som nedan:

Mån Tis Ons Tor Fre Lör Sön
Godis NEJ
Choklad NEJ 100 g NEJ
Glass NEJ Ja, med måtta
Chips NEJ 150 g lite NEJ
Läsk (med socker) NEJ
Läsk (light)
Max 1 glas (ca 4 dl) om dagen
Nötter m.m. minimalt Ja
Frukt minst 2 om dagen
Grönsaker hur mycket som helst
Bullar/kakor m.m. NEJ Ja kanske NEJ

Kommer jag klara att hålla detta? Ja, jag hoppas verkligen det. Mitt STORA problem är godis, choklad och bullar, där kan jag äta hur mycket som helst.

Jag skrev tidigare om ett poängsystem:

  • Varje dag jag håller mig till reglerna får jag 2 poäng
  • Varje dag jag bryter mot reglerna får jag 5 minuspoäng per rad i schemat ovan som jag brutit mot.
  • Vid varje månadsskifte kan jag sammanställa ett snitt på hur många poäng jag fått per dag där då maxvärdet är 2

Det kommer säkert bli en del regelbrott nu i början men jag hoppas att jag kommer in i detta och att sockerbehovet ger med sig så småningom.

Vad tycker ni? Är det för hårt, för slappt, lagom?

Annonser

12 responses to this post.

  1. Men vad händer då i slutet på månaden när du sammanställer? Ska minuspoängen leda till nåt?

    Svara

  2. Posted by marathonjohan on 18 november 2009 at 14:46

    @Therese: Jag hoppas att det kommer ha samma effekt som betygen i skolan m.m. Att jag kommer vilja förbättra mig. Om jag får ett snitt på 1,3 i november så vill jag ju se till att snittet blir högre i december o.s.v. Hänger du med?

    Svara

  3. Jag tycker det ser smart ut.

    Själv är jag en riktig godisgris, men jag fick nog och bestämde inget godis fram till nyår. Och i måndags firade jag tre veckor utan. en enda godisbit. Och det har gått lätt eftersom allt annat är OK, dvs glass, kakor osv. Men självklart med måtta. För min del verkar hemligheten vara att plocka bort en sak i taget. Efter nyår ska jag fundera över nästa onödiga sockervara som ryker ut ur kostcirkeln.

    Svara

  4. Känns som ett väl avancerat system som ändå har sina brister. Vad händer när det är födelsedagar eller man är bjuden hem till någon som bakat något gott. Jag har försökt liknande saker själv och det känns alltid alldeles för inrutat på något sätt…

    Svara

  5. Haha 🙂 Jag är ju emot att förbjuda saker och tror att om man bara äter tillräckligt mycket, varierat och ofta av maten så blir man inte så sugen, men att när man blir det är det faktiskt helt ok att äta. Men det här var ju rätt kul ändå! 🙂 Ska bli intressant att följa kampen 🙂

    Svara

  6. Vad är det för fel på nötter? Om du inte menar salta jordnötter förstås…?

    Svara

  7. Wow – häftigt schema, hoppas det funkar. På mitt schema är det rött för jämnan på allt de första veckorna. Jo, light läsken kan ge enormt sockersug… Kör bubbelvatten med citron istället!

    Svara

  8. Posted by marathonjohan on 19 november 2009 at 10:39

    @Katarina: Ja, plocka bort en sak i taget kan ju också funka, men jag måste nog köra ”cold turkey” eller vad man brukar säga! Grattis till 3-veckors jubileet!

    @Joel: Visst har det sina brister, men det är värt ett försök i alla fall

    @Andréa: Visst kan det vara ok att äta, OM man tränar! Håll tummarna för att detta funkar för mig!

    @Ingmarie: Nej, nötter är det inget fel med, men jag KAN nästan inte äta lagom. Utan det blir alltid jättemycket. Nötter är bde gott och nyttigt i lagoma mängder!

    @magdalena: Ja, kanske bort med aspartam och sånt kan funka. Kan vara värt ett försök det också!

    Svara

  9. Ser ju bra ut med ett sånt där schema, när jag höll på med Body for life var all skräpmat bannlyst utom en dag i veckan då man fick äta vad som helst och hur mycket man ville. Det funkade faktiskt förvånandsvärt bra, och efter ett antal veckor märkte man att man började dra ner på skräpet även på ”fridagarna”..

    Tappa.se funkar ju för mig nu, några polare kör något som heter ”Gi for men” tror jag och det är väl nått liknande, kanske lite mer ”hippt” om det nu är viktigt 🙂

    Svara

  10. Hehe. Det där låter nästan som mig och mina intag av sötsaker. JAg kanske också skulle skaffa mig ett sånt system. Det funkar liksom inte att trycka i sig en påse bullar (inte bara en gång i veckan) och inte träna. Dejtar en löpnörd nu som har samma ätstörning, om man får kalla det det, galet.

    Svara

  11. Tycker bara att glass borde få ett större utrymme. I min lista skulle det vara en dag till om det är med måtta 🙂
    Och godis helröd? Det är ju att vara lite väl hård mot sig själv. Nu skäms jag och ställer den stora godisskålen bakom läsken ett tag.

    Svara

  12. Intressant! Jag har förr (från gymnasiet 2001 – ungefär 1,5 år sen) ätit godis nästan varje dag. Jag var ofta sugen och när jag i undantagsfall inte var det köpte jag oftast ändå. Nu är det mycket bättre och jag har kommit fram till att det funkar att äta godis fredag, någon efterrätt till middagen på lördag och ev godis/poporn på söndag. Under veckan blir det inget godis/kakor men kanske en kväll med glass eller vaniljkesella efter middagen.
    Framförallt känns det skönt att inte ”måsta” köpa godis varje gång man går och handlar. Skönt att känna att man faktiskt inte är sugen!

    Lycka till!

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: