Löpband

Stannade till vid gymmet på väg till jobbet i morse och betade av 5 km på drygt 26 minuter på löpbandet. Jag märkte när jag sedan satt i bilen på väg till jobbet att jag satt och funderade på hur tråkigt det egentligen är att springa på löpband.

lopband

OK, det är oerhört praktiskt. Som nu, när jag vill mjukstarta lite efter att jag varit sjuk eller om vädret är otjänligt ute. Fast är vädret egentligen någonsin för dåligt för att ge sig ut? Det skulle väl vara om det är blixthalka på vägarna kanske, annars springer jag gärna ute oavsett om det regnar, snöar, blåser, haglar eller om det är strålande solsken.

Men att stå där på bandet och det enda som händer runt omkring är att folk går fram och tillbaka mellan olika styrketräningsmaskiner är inte riktigt min kopp te tror jag. Jag vill vara ute och springa och se hur landskapet flyger fram för varje steg jag tar. Jag vill känna naturens och stadens dofter (och inte bara doften av andras svett) och få en omväxlande träning i form av backar upp och backar ner, medvind och motvind, m.m. utan att behöva trycka på en massa knappar för att ändra lutningen på bandet.

Det kommer säkerligen bli fler löpbandspass under vintern men en sak är säker, jag kommer göra vad jag kan för att springa så mycket som möjligt ute!

Vad tycker ni som läser min blogg om löpbandsträning? Hur kan man göra denna form av träning roligare?

6 responses to this post.

  1. Usch, löpband gillar jag inte! Visst, det är praktiskt ibland och ska man ändå gymma lite så… Men ändå. Håller helt med om dofterna – och dåligt väder är ju ofta bara en mental grej! Förutom blixthalkan då.

    Enda förslaget jag har är att springa när det är fotboll på TV, om det finns sån att titta på förstås. Känns lite som om man är med på nåt sätt. Surfing funkar också, och i nödfall boxning…

    Svara

  2. jag sprang på löpband för första gången förra veckan. Det överträffade mina förväntningar, vilket ändå inte är ett särskilt gott betyg eftersom dessa var mycket låga. Ingen höjdare således men praktiskt att ta till ibland när vädret är trist. För mig innebär det dessutom en stor tidsvinst att springa på löpbandet på jobbets gym framför att krångla på sig träningskläder och ge sig ut.

    Jag har skrivit om min löpbandsdebut på min blogg:

    http://roadrunner40.blogspot.com/2009/11/debut-pa-lopband.html

    Svara

  3. Posted by louise on 11 november 2009 at 22:05

    är inte heller förtjust i löpband rent allmänt, dock har jag hittat ett par sätt som för mig gör det hela roligare. dels så springer jag alltid med musik. har också börjat att köra snabba intervaller på löpband som är riktigt kul då det är så lätt att kontrollera exakt fart och tid (i och för kombinerat med uppvärmningslöp till och från gymmet men ändå). sedan om jag av någon anledning hamnar på ett löpband men inte vill köra snabbpass utan något lugnare brukar jag passa på att läsa lite artiklar och vara produktiv samtidigt, något man definitivt inte kan göra springandes ute 🙂

    Svara

  4. Haller fullstandigt med! Lopningen ska ske utomhus och landskapet ska segla forbi. Helt klart den basta motivationen ocksa. Men lopbandet har ju faktiskt sina fordelar ocksa, som nar det ar svinkallt eller andra omojliga vaderforhallanden!

    Svara

  5. Svårt att få det att bli jätte roligt att ”stå still och springa”… Men när jag springer på löpband så kör jag iaf.musik på 3-timmars passen.

    Svara

  6. Posted by marathonjohan on 12 november 2009 at 15:17

    @mialena: Jo, TV kan ju vara en bra grej, om det är nåt bra på TV vill säga. Fast löpbanden på mitt gym har inga hörlursuttag så det blir utan ljud. Fast en ljudbok kanske skulle funka?

    @Roadrunner: Visst kan det vara en tidsvinst. Speciellt om det finns band på jobbet!

    @louise: Ja, läsa kan man kanske göra. Eller lyssna på en ljudbok!

    @Petra: Det blir nog löpband i extremfallen i vinter skulle jag tro. Annars ut och pulsa…

    @Janne: 3 timmar på löpband? Huh… Men musik eller ljudbok som jag skrivit tidigare kan nog kanske funka.

    Svara

Kommentera

