Lugn kall lunchlöpning

Termometern visade inte mer än 3-4 grader när jag gick för att byta om till träningskläderna precis innan lunch idag. Bestämde mig raskt för att dra på mig understället under Craft-overallen, något jag är glad att jag gjorde. Även vantarna och vinterpannbandet – ett sånt där med lite fleecefoder och öronflärpar – åkte också på.

Ungefär ett sånt pannband menar jag...

Ungefär ett sånt pannband menar jag... (bild lånad från Stadium.se)

Redan under uppvärmningen, medan min Garmin letade efter satelliter, kände jag att benen inte riktigt var återhämtade från lördagens mara. Musklerna på framsidan låren och vaderna kändes lite stumma men inte så att det skulle bli några problem att springa.

Jag kände snabbt att klädvalet var helt korrekt. Det var lite kyligt och jag frös lite, men visste ju samtidigt att jag skulle bli varm en stund senare. Efter ungefär 2 km var jag varm i kläderna och slutade frysa. Resten av passet var perfekt tempererat!

Drygt 38 minuter efter påbörjat pass stängde jag av klockan och kunde senare nöjd föra in 7,22 km till i träningsdagboken på jogg.se. OK, det gick inte snabbt och det var lite kallt till en början, men det var skönt att komma igång igen. Kroppen har fått återhämta sig länge nog nu tycker jag och nu börjar träningen inför ett eventuellt LuciaMarathon i december! Då blir det kanske nytt pers igen med lite tur 🙂

9 responses to this post.

  1. Oktober är nog den skönaste springmånaden! Förutom att det kan vara lite svårt att klä sig rätt älskar jag verkligen höstlöpning. Eftersom loppen (nästan) är färdigsprugna finns inte samma prestationsfokus.. bara vara!

    Svara

  2. Va fan… Är det redan fredag…? 😉

    3-4 grader… brrrrrrr! Tur det finns löpband. 🙂

    Svara

  3. Visst är det kallt i Göteborg idag…
    Grattis till putsningen av perset på maran. Roligt, men framför allt VÄLFÖRTJÄNT.

    Kan ur ett familjeperspektiv rekommendera maran i Bovallstrand. Bra lekplats vid varvningen;) och det är lätt att se löparna på många platser. Servering inomhus. Ett toppenarrangemang. Att delar av banan går längs havet är alltid trevligt, men ännu vackrare är det när banan svänger in i den trolska skogen. Som sagt, rekommenderas;)

    Svara

    • ”Att delar av banan går längs havet…” låter mest kallt…

      Annars har vi ju plussat varvbanan ur just familjeperspektiv. Bra att få det bekräftat. Det minskar ju inte möjligheterna att sälja in det. 🙂

      Svara

  4. Ja det börjar kyla på, antar att du liksom jag har lite skön blåst att kämpa emot också?

    Stockholm, 6-timmars, Göteborg och så lucia, hur många maror tror du att din kropp ställer upp på på ett år? Jag är svinimpad av er som fixar många långlopp på ett år. Jag själv som tidigare inte kunnat gå på tre dagar efter marathon och som inte kunnat tänka på löpning på en månad har lite att lära.

    Svara

  5. Håller med Andréa om att höstlöpning verkligen är jätte skönt; bara man klär sig rätt – annars kan det vara allt annat än skönt. Finns verkligen inget värre än att frysa. Till Lucia loppet kan det ju dock bli ordentligt kallt om det vill sig till; kanske lite plask och slask också.

    Svara

  6. Posted by marathonjohan on 15 oktober 2009 at 22:07

    @Andréa: Håller med, delvis. Älskar våren också, förutom pollen då… Men annars är det skönt med höstlöpning!

    @Rosenblom: Nä, inte fredag än, men jag blev så sugen på att komma ut i det fina vädret!

    @Lena: Tack och tack för informationen om Bovallstrandsmaran! Jag blir bara mer och mer sugen på att springa den när jag får höra så mycket gott om den!

    @Joel: Ja du, det där kan man väl teoretisera om, men att bränna av en mara varannan månad borde ju inte vara nåt större problem egentligen, bara man låter kroppen vila lite efter varje mara. Men jag vet itne, kroppen är ju som den är och ingen kropp är den andra lik på något sätt, om man inte är tvilling då förstås.

    @snorkkis: Kläderna är viktiga såhär års ja! Kanske får springa Luciamara i tomteluva och gummistövlar?

    Svara

  7. Alskar att springa nar det ar sadar krispigt kallt ute! Och som du sager, bara man har ratt klader sa ger det sa mycket! Det gor verkligen hela skillnaden! Bra jobbat att komma igang sa snabbt med lopningen efter maran.

    Svara

  8. Posted by marathonjohan on 17 oktober 2009 at 09:09

    @Petra: det var väl lika bra att börja, fast lite träningsvärk fick jag, och det brukar jag inte få 🙂

    Svara

Kommentera

