Skärpning

Jag och hustrun kom för länge sedan överens om att godis och snacks och liknande onyttigheter hör helgen – och enbart helgen – till. Bra så långt! Jag tror att det är en förutsättning att alla i hushållet är med på det om något sådant ska hålla i längden och vi var verkligen rörande överens om att så skulle det vara.

Mmmm, naturgodis!

Mmmm, naturgodis!

Som småbarnsförälder är man ofta trött… I alla fall i vår familj. Det händer titt som tätt att Lillkillen vaknar strax efter midnatt och håller sig vaken till 3-tiden på natten och liknande händelser. Socker är en grym drog för att få till en falsk känsla av pigghet och det är ungefär det som har hänt hemma nu. När Lillkillen lagt sig på kvällen, vid 8-draget, har naturgodiset ”trillat ut ur skåpet” och in i våra munnar för att sedan trilla ner i magen.

Naturgodis… Gott och nyttigt kan man kanske tro men så är det nog inte. Läser man innehållsförteckningen på grejerna så är fortfarande huvudingrediensen socker. Så vi har nog medvetet lurat oss själva och det måste det vara slut på nu. Nu gör vi ett nytt försök att styra in godis, snacks och även naturgodis till helgen – och i första hand fredag och/eller lördag.

Det är alltså dags för en SKÄRPNING!

Jag har bunkrat upp med tuggummin och halstabletter (typ Läkerol) för att kunna stilla sötsuget när det kommer på veckorna men tar gärna emot tips på andra saker som kan fungera som substitut! Vad äter ni när ni känner er sugna på nåt sött men inte vill äta godis (eller liknande saker)?

11 responses to this post.

  1. Jag har helt otroligt dålig karaktär när det gäller att avhålla mig från kakor och bullar. Finns det hemma så äter jag.

    Vi har också försökt hålla oss till helgerna men jag lyckas sällan.

    Mitt enda knep är att försöka undvika blodsockerdippar genom att äta bättre och på jobbet har jag en burk med nötter, mandlar och torkade aprikoser som jag äter av när jag känner sug.

    Svara

  2. Jodå, vi har försökt med lördagsgodis, men vad tusan det funkade ju bara nån vecka.

    När jag är riktigt ordentligt sötsugen funkar tyvärr bara socker. Försöker jag stå emot blir det bara mer när jag väl äter… Ett glas mjölk kan gå bra när jag bara är lite sugen. Men äta bättre och undvika dippar är ju allra bäst!

    Eller helt enkelt sova en stund vid 8 när lillen sover? Om man inte har hysteriskt mycket annat att göra förstås.

    Svara

  3. Posted by Ulrika i Höganäs on 05 oktober 2009 at 12:53

    Ibland funkar det att ta en kopp kaffe med mjölk och socker, det stillar det värsta. Mjölk och banan också. Men visst, när man är så sugen på sura nappar att man kan dö så kvittar det vad man stoppar i sig, man är lika sugen ändå…

    Svara

  4. Posted by marathonjohan on 05 oktober 2009 at 15:13

    @Joel: Jag är likadan. Finns det så äter jag… Ingen karaktär alls… Nötter och torkad frukt är ett bra förslag. Russin kan kanske funka också. Måste testas!

    @mialena: Mjölk kan också kanske funka, fast jag är laktosintolerant så det får bli den där uschligt dyra laktosfria varianten då. Men att äta regelbundet och dra i sig en massa frukt för att dämpa blodsockerdipparna borde nog också funka. Bara man har mycket god frukt hemma så 🙂

    @Ulrika: Samma sak där, laktosintolerant men det finns det ju lösningar på. Just sura nappar är jag inte så förtjust i personligen men jag håller helt med i resonemanget! Smörkola forever!

    Svara

  5. Ajdå, ja då blir det ju inte bra. Fast frukt innehåller ju också socker. Hur man än vänder sig…
    Jordnötter & russin (ihop) körde jag med på universitetet kom jag på nu.

    Svara

  6. Hur tråkigt och snusförnuftigt det än låter – men att äta ordentliga måltider och mellanmål brukar fungera.

    Och nu har jag klickat hem en beställning på din bok. Tjohooo! Ska bli så spännande!

    Svara

  7. Hur många gånger har man inte klubbat igenom den överrenskommelsen…?

    Man är ju helt hopplöst karaktärslös. Finns det så äts det. Därför måste man se till att det inte finns. Jag vaknar ofta mitt i natten helt galet hungrig och då slinker det lätt ner ett par deciliter jordnötter. Och säkert ett par till i bara farten.

    Är också torsk på Pepsi Max. 10 flaskor i veckan är säkert i underkant.

    Choklad är en annan gammal last. Men nu har jag börjat göra energikakor som är jävligt goda och som har ersatt chokladen när man måste ha något till kaffet. Inte helt ok på kvällen såklart men förbannat mycket bättre än en Snickers.

    Svara

  8. Ok, nu kommer bekännelsen – choklad, smågodis, saltlakrits, glass, kakor, pannacotta (efterrätter generellt sett). Om det inte är ett glas vin eller två… ja, det var väl allt. Ät hälsogodiset du! Det låter ju ändå som det är måttliga mängder!?

    Svara

  9. Vi har oxå varit i detta godisträsk. Det ger ju omedelbar men kortvarig pigghet när man sovit för lite pga barnen. Ett tag så hade vi kokta bönor i kylen, det är bra. Nötter. Några ostskivor, ett glas vatten, en grov macka med keso el makrill på burk. Ett hårdkokt ägg!

    Svara

  10. Åh, jag fastnar ofta i sötsaksdjungeln, älskar godis men håller också på att skärpa mig, får se hur länge det håller den här gången;) Men här är lite förslag på vad jag brukar äta som lindrar sötsuget:

    keso, flytande honung och frukt (tex skivat päron är jättegott)
    1 dl yoghurt, 1-2 msk kakao och honung, blanda det och ät med banan och nötter
    mango, jordgubbar, banan osv, skiva det, lägg in en stund i ugnen och ta sedan några bitar mörk choklad ovanpå som får smälta – otroligt gott!
    smoothies av alla dess slag

    annars brukar kaffe funka bra för min del=)

    Inspirerande och rolig blogg btw!

    Svara

  11. Posted by marathonjohan on 15 oktober 2009 at 08:47

    Tack sååå mycket för alla tips! Jag suger i mig samtidigt som jag knaprar på nötter, keso, frukt och smoothies!

    Svara

Kommentera

