Underbar fredagslöpning

Kan livet bli bättre? Det beror förstås på utgångsläget men idag känns allt bra och svaret för egen del är nog nej!

Strax efter 11 gav jag mig ut på lunchlöpning. Hade bara riktningen klar för mig, inte sträckan, så jag startade i vad som kändes ett lugnt tempo för att göra ett försök på s.k. progressiv löpning som Lena tipsade om i ett tidigare inlägg. Jag sprang på längs med Göta Älv och kom hela vägen till Klippan innan jag vände efter drygt 5 km.

Allt kändes topp i kroppen och tempot kändes ganska lagom. Tittade då och då på min Garmin och såg att jag låg någonstans kring 5:30-fart vilket kändes trevligt och bra. Försökte öka farten successivt på tillbakavägen med målet att springa de avslutande 2 kilometrarna under 5-minutersfart men när jag passerade 8 km och försökte trycka på kände jag att den orken fanns inte riktigt i benen idag.

Dagens fartkurva

Dagens fartkurva

Jag är dock nöjd med att ha kunnat öka farten de sista kilometrarna. Den vanliga formen på ovanstående kurva brukar vara en mer eller mindre rät linje uppåt, idag vände den i alla fall efter halva och går därefter nedåt igen.

Men problemet kvarstår… Jag går ut för hårt för mitt eget bästa! Det är nåt jag MÅSTE ta med mig till starten på Göteborg Marathon nästa lördag. Då ska jag startat lugnt och sedan öka, inte starta snabbt och sedan krokna 🙂

Fotnot: Idag är det kanelbullens dag! Hoppas alla firar denna rejält!

4 responses to this post.

  1. För det första Johan, det är inte kanelbullens dag förrän på söndag. Trust a cineamon roll lover!!!

    Intressant att se diagrammet så där. Du lyckades ju verkligen öka varje kilometer även om du inte tog dig under 5/km. Men tittar man på början av diagrammet så öppnar du ju verkligen hårt – 5.06-5.07 någonting för att sedan hitta något normalläge vid 4 kilometer. Jag skulle tippa på att det är där du förstör för slutstriden. Försök hitta normaltempot så fort som möjligt och känn på dagsformen innan du trycker iväg mot slutet.

    Ska förresten tillägga att varje dag är kanelbullens dag 🙂

    Svara

  2. Klart du ska vara med på rosa bandet cyklingen! (Och finalloppet också) Även om vi inte kommer gå igenom inställningar och sånt så noga finns alltid någon vänlig själ som kan visa dig! Eller så komemr du ett av mina vanliga pass nångång innan så visar jag dig 🙂

    Svara

  3. Nu är du på gång ser jag! 🙂

    Svara

  4. Posted by marathonjohan on 05 oktober 2009 at 11:07

    @Joel: Ok, jag tar tillbaka allt jag sagt om Kanelbullens dag. Men gott är det! Visst har du rätt, jag måste lära mig att starta i ett mer lagomt tempo!

    @Andréa: Kul! Ska se vad jag kan göra. Ev. har vi kickoff med jobbet den helgen men vi får se. Jag kanske dyker upp på ett pass ändå?!

    @Janne: You bet!

    Svara

Kommentera

