Boken en succé

Wow, vilken respons! Inte hade jag kunnat tro det! Det är ju bara lilla jag som har skrivit ner några ord och så många roliga kommentarer om det som jag fått höra och läsa hade jag absolut inte förutspått.

I lördags när jag tittade in på Vulkan för att se hur det gick för boken hade den hoppat upp till 5:e plats på listan ”Mest sålt just nu”. Vilken grej! Idag har boken tyvärr 😉 trillat ner till en 6:e plats men det är ju inte illa det heller.

Plats 5 i lördags

Plats 5 i lördags

Har fått flera frågor om hur man köper boken och jag ska försöka reda ut det här och nu. I grund och botten är det ganska enkelt; boken går endast att köpa via Vulkan (klicka här för att beställa). Vulkan är en internetbaserad tjänst för s.k. print-on-demand. Det vill säga att de trycker ditt exemplar när du beställer det och skickar hem det till dig. Vulkan har dessutom en tilläggstjänst som de kallar för Distributionspaketet som jag kan köpa för 3500 kronor. Då får boken ett ISBN-nummer, pliktexemplar trycks och skickas till bl.a. Kungliga Biblioteket och boken registreras i någon form av bokkatalog som kallas för Bokrondellen. Alla böcker som finns i Bokrondellen finns också tillgängliga via bl.a. Bokus, Adlibris och CDON.com.

Jag funderade länge och väl på om jag skulle kosta på boken detta distributionspaket men gjorde inte det av ett antal anledningar.

  1. Boken kostar 185 kronor på Vulkan.se och skulle bli betydligt dyrare på t.ex. Bokus. Känns då bättre att försöka styra köparna till Vulkan.
  2. Av de 185 kronorna får jag endast en liten – mycket liten – del. Jag skulle således behöva sälja oerhört många böcker för att ens täcka kostnaden för Distributionspaketet, först därefter skulle jag göra någon förtjänst på boken.
  3. Hur mycket mer spridning skulle detta paket ge mig? Antagligen ganska liten. Tror att en bok som denna mest säljs genom att ryktet om den sprids, t.ex. inom den s.k. löpar-bloggosfären, och inte så mycket genom sökningar på Bokus.

Jag hoppas ni förstår mina tankegångar. Sedan vet jag – speciellt som jag länge jobbat med ehandelssystem – att Vulkans sajt har mycket att önska men den funkar ju i alla fall.

Återigen, boken går endast att köpa här:
https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=23177

Och har du inte köpt den? Gör det nu, bums! 🙂

7 responses to this post.

  1. Härligt att se att det fungerar… Hoppas på en klättring.
    Har anmält mig till Göteborgs Marathon nu, bara så att du vet vem du tar en öl med efteråt 🙂

    Svara

  2. Ah det är alltså du som skrivit boken?

    Svara

  3. Posted by marathonjohan on 16 september 2009 at 08:47

    @Janne: Absolut! Ska se till att ha ett ölhak utsett, eller tar du hellre en folköl i Slottsskogen?

    @Linda: Jepp! Så är det! Har du köpt den?

    Svara

  4. Har du skrivit en bok?! Vad kul! Ännu roligare att det går så bra!! Grattis!!

    Och tack för tipset om att Nord & Syd verkligen finns på dvd, måste nog införskaffa den tror jag 🙂

    Svara

  5. Posted by marathonjohan on 16 september 2009 at 16:01

    @Camilla: Jepp, det har jag! Ha ett par (typ femtioelva) trevliga timmar med Nord & Syd!

    Svara

  6. Nej ingen folköl efter en mara, det är klart att vi tar en riktig öl på något bra ställe…
    Det måste vi ju vara värda!

    Svara

  7. Posted by marathonjohan on 18 september 2009 at 12:36

    @Janne: Då säger vi så!

    Svara

Kommentera

