Två inköp och en gåva

Förra veckan bjöd på två nya inköp som ska främja träningen och hälsan.

Stegmaskinen

Stegmaskinen

När familjen gjorde en tur till COOP Forum lockades vi att köpa en stegmaskin. Hade först tänkt skriva trappmaskin men det hade nog varit att ta i. Tanken är att jag och hustrun ska använda den båda två och i mitt fall hoppas jag att den ska kunna hjälpa mig att stärka musklerna i ben och höfter och därmed ge mig bättre uthållighet i löpningen. Om det funkar? Vet inte än, men den kostade bara 299 kronor och det kunde det väl vara värt!

Nässköljningssprutan

Nässköljningssprutan

Det andra inköpet var en nässköljningsspruta från Apoteket av märket Nasaline. Har haft problem med irriterad näsa och hals ett tag och efter ett besök på ÖNH-kliniken i förra veckan fick jag rådet att dagliga sköljningar av näsan på detta sätt kunde lindra mina problem. Om det funkar? Vet inte än! Om det är äckligt? Nej, faktiskt inte. Det är betydligt skönare än jag trodde. Ok, själva proceduren är kanske inte så jättefräsch men det är helt ok.

En gåva som inte på något sätt har med hälsan att göra – men som förhoppningsvis kommer göra bloggen lite roligare – är denna digitalkamera som jag fick av en kollega.

Kameran

Kameran

Den är inte direkt state-of-the-art men med sina 5,1 Megapixlar är den helt ok och den är betydligt smidigare att ha med sig på löprundor än min andra kamera som är nåt mellanting mellan kompaktkamera och digitalkamera. Den var alldeles för stor alltså! Så nu kan jag alltid ha med mig kameran och dokumentera både träningen och vardagslivet bättre i bilder.

7 responses to this post.

  1. Stegmaskin kanske vore något? Jag känner att höfterna är en svag punkt på längre sträckor. Du får utvärdera på bloggen.

    Hoppas att sköljningarna gör verkan, riktigt irriterande att gå runt med problem i svalget tycker jag.

    Kameran blir också ett supertillskott. Jag tar lite kort med mobilen när jag är ute. Bara 2.1 mp och riktigt dåliga bilder vid dåligt väder…

    Svara

  2. Nässköljning låter spännande, har ju iofs inga problem i det området men spännande trots allt 🙂
    Stegmaskin tror jag också är en bra grejj, det som den brukar fallera på enligt säkra källor är att den lätt står kvar där under sängen och samlar damm.. Och där gör den ju ingen nytta.. Skulle själv behöva stärka upp benen så det kanske skulle vara värt 299:- att testa..

    Svara

  3. Jag har velat ha en sån näsgrej ett tag men inte kommit mig för att skaffa en. Kan ju inte skada att skölja bort lite baciller liksom 🙂

    Kul med kamera – ser fram emot lite bildreportage!

    Svara

  4. Kul med nya prylar 🙂 . Du får skriva recenssion på stegmaskinen; är det inte svårt att hålla balansen? Bra träning för att styrka rumpa och lår har jag för mig.

    Svara

  5. Posted by marathonjohan on 15 september 2009 at 13:26

    @Joel: Gjorde ett testpass på 10 minuter igår och det kändes faktiskt ganska mycket i höfter, rumpa och framsidan låren. Så den ska nog göra nytta. Gäller bara att den inte hamnar i nån garderob någonstans 🙂

    @Piratfarsan: Visst är det lätt att den hamnar under sängen eller bakom soffan. Så FÅR det inte bli. Har en crosstrainer som står i källaren och den kan nog samla damm i någon månad i stöten ibland men sedan får jag ett ryck och kör lite på den. Den här är ju enklare att t.ex. ställa framför teven när Lillkillen somnat på kvällen.

    @mialena: Nä, precis. Bort med bacillerna! Bildreportage kommer, ska bara köpa ett nytt batteri till den först!

    @Snorkkis: Se ovan för en initial recension. Den verkar bra än så länge men visst, lite balanssvårigheter hade jag men det tränar man nog snart upp. Annars får jag väl ta fram balansbrädan också, och kanske ställa stegmaskinen på balansbrädan 🙂

    Svara

  6. Ah vad spannade! Boken kanns valdigt lockande att lasa. Vet du om Vulkan skeppar utomlands (Australien) manne?

    Svara

  7. Posted by marathonjohan on 16 september 2009 at 16:02

    @petra: Det ska de nog göra, men vi har ju mailats lite om det också. Tänkte att jag svarar här också för uppföljningens skull 🙂

    Svara

Kommentera

