Bokomslag m.m.

När tiden inte går åt till träning eller trädgårdsarbete får man ju en del annat gjort. Så idag har jag gjort färdigt omslaget till min bok. Alltså det omslag som den eventuellt kommer säljas med på Vulkan.se om inte något bokförlag hör av sig snart med positiva besked. Titeln blev Maratonmålet. Det var det som var arbetstiteln under skrivprocessen och jag har inte kommit på nåt som blev bättre så det fick vara kvar. Har också filat lite på baksidestexten. Nu kommer ju ingen (eller åtminstone få) läsa denna text innan de köpt boken men det känns ändå viktigt att ha en bra ”säljande text” för boken.

Nedan ett smakprov på omslaget (klicka på bilden för större bild men den större är såklart ändå nedskalad, orginalbilden blev ca 45 MB) och den baksidestexten nedanför den. Kommentarer emottages tacksamt för än är det inte för sent att ändra nåt!

bokomslag

Baksidestext:

Mitt i natten vaknar Simon. Det är inget som hör till ovanligheterna, snarare tvärtom, men den här natten hör han inga av de vanliga ljuden som brukar väcka honom. Han ligger vaken en stund och kommer snart på varför han vaknat. Han har fått vad man kan kalla en uppenbarelse. Han – Simon Svensson – ska bli maratonlöpare. Varför vet han inte riktigt men det känns inte heller viktigt. Från att inte ha tagit ett löpsteg på många år ska Simon nu satsa på att bli maratonlöpare.

Maratonmålet tar dig som läsare med på Simons stundtals jobbiga och stundtals underbara resa mot just maratonmålet. Han kämpar med att hitta balansen i livet, att få plats och tid med jobb, familj, träning och allt annat som hör livet till när man är runt 30 och har skaffat sig en fru, en son och en villa.

Boken är inte självbiografisk men vissa delar har inspirerats av författarens egna liv. Johan har vid publiceringen av boken genomfört ett flertal maraton, ultramaraton och halvmaraton.
Mer information om författaren och om boken finns på Johans blogg som uppdateras flera gånger i veckan:
https://marathonjohan.wordpress.com

Uttalanden från folk som läst boken:

”Inspirerande och realistisk berättelse om hur det som nybörjare kan bara att springa marathon”
– Anna Rahm, svensk maratonmästarinna 2006

”Lärorik för en nybörjare, nostalgitripp för en som har sitt eget maratonmål bakom sig”
– Rune Larsson, trefaldig segrare i Spartathlon

”En inspirerande och rolig bok”
– K-G Nyström, Sveriges meste maratonlöpare med över 700 lopp

14 responses to this post.

  1. Jag blir så läs-sugen!! jag har tidigare under ditt Stockholm-marathon inlägg och något annat inlägg kommenterat att din blogg är riktigt snygg och välskriven och det gäller säkert boken också, och vilka omdömen av vilka profiler, hur fick du till det? Jag vill gärna veta när boken finns tillgänglig!! Den enda jag skulle fundera på är att byta ut färgen mot något starkare, men du verkar ju gilla grönt om man tittar på bloggen 🙂

    Ha dé bra!
    Staffan

    Svara

  2. Snygg! Gillade faktiskt omslaget. Kändes fräsht och bra; och går emot Staffan lite – jag gillar det gröna!

    Betydligt intressantare bok än den bok jag publicerade för ett år sedan!

    Svara

  3. Shit vad coolt att du redan ahr haft dessa tre läsare! 🙂 Jag tycker det ser snyggt ut!

    Svara

  4. Posted by Daniel Eriksson on 13 augusti 2009 at 19:09

    Oj va spännande; denna måste jag faktiskt läsa när den kommer ut; hade inte hört talas om det hela. Hur kom du på den förträffliga idén? Jag måste medge att det är ganska trevligt att du blivit så träningsbiten, Johan. Ha det!

    Svara

  5. Skitsnyggt, och spännande att få läsa den sen.. Jag tycker designen är snygg men skulle velat ha något som ”stod ut” kanske någon annan färg på sulan eller nått.

    Svara

  6. Jag gillar allt jättemycket och ser fram emot att läsa boken.

    Svara

  7. Ser riktigt bra ut. Behåll den gröna färgen du, den är bra.

    Ett litet förslag är att du lägger in en öppen säkerhetsnål och vid sidan av den en bit av en ”använd” nummerlapp.
    Detta i utrymmet under sulan och över ditt namn. Allt för att få något som sticker ut lite…

    Jag kan inte hjälpa att jag alltid måste spåna vidare… 🙂

    Självklart ska boken läsas med stort intresse.

    Svara

  8. Vad roligt att du har skrivit en bok. Glöm inte att sälja/ge mig ett exemplar när den är tillgänglig. Ser fram emot att läsa den!

    Svara

  9. Så häftigt med egen bok – och 3 stora som bedömmer på baksidan. Coolt. Jag håller med andra – låt något sticka ut lite det gröna flyter bara ihop! BRa idé Janne har!

    Svara

  10. Posted by marathonjohan on 14 augusti 2009 at 13:30

    Först och främst! Vilken respons! Kul! Tack för alla glada ord!

    Staffan – Kul att du gillar min blogg och mitt sätt att skriva! Håll utkik här på bloggen så lär du inte missa när boken blir tillgänglig. Jo, jag gillar nog grönt så det får vara kvar, men du har en poäng ändå 😉 Att Anna, Rune och K-G har läst boken – eller manuset rättare sagt – var så enkelt som att jag tog kontakt med dem och frågade. De var odelat positiva glädjande nog!

    Snorkkis – Har du sagt A får du ju säga B… Vilken bok publicerade du? Skönlitterär eller doktorsavhandling?

    Andréa – Tackar!

    Daniel – Long time no see! Håll koll här eller på facebook så lär det märkas när den kan köpas. Hur kom jag på idén? Ja, kanske var det Arnes svenskalektioner? Har alltid drömt om att skriva en bok och nu blev det av. Har en idé till i huvet men det dröjer nog 🙂

    Piratfarsan – Tack! Kanske blir Jannes kommentar av.

    Anna – Kul!

    Janne – Bra idé.

    Patrik – Du om någon lär ju märka när den finns tillgänglig! Jag lär ju inte kunna hålla tyst om det på jobbet…

    magdalena – Ja, det är lite häftigt va? Jannes idé kanske blir av…

    Svara

  11. En o-skönlitterär doktorsavhandling 🙂 . Med tanke på att den behandlade ekonometriska assymetriska modeller för att förutspå volatilitet i aktiemarknaden, kan man ju konstatera att din bok verkar mycket intressantare!

    Jag tyckte också att Jannes idé var bra! Och faktiskt kul att du fått recension av de tre!

    Svara

  12. Posted by marathonjohan on 14 augusti 2009 at 15:43

    Snorkkis – Ha, det förstår jag nog inget av. Ungefär som min polare som doktorerade i kvantoptik!?! Bad honom förklara vad det var men jag var lika oförstående efter en 30-minuterslektion som innan 🙂

    Svara

  13. Kul att släppa sin egen bok! 😀

    Om jag får komma med lite konstruktiv kritik ang. omslaget så tycker jag att det är snyggt men kanske lite tråkigt med bara grönt. Du kanske kan använda en färg som funkar bra ihop med grönt? T.ex. orange eller grått? Kanske låta skoavtrycket vara i nån av nämnda färger och låta det andra vara som det är? Jag tror omslaget skulle få ett lyft samtidigt som fotavtrycket står ut mer 🙂

    Lycka till!

    Svara

  14. Jag håller med om att en kontrastfärg skulle framhäva detaljerna litegrann, kanske bara lite grått/svart i skuggorna om inte annat. Fast jag gillar idén med nummerlappshörnet också 🙂
    Sugen på att läsa!

    Svara

Kommentera

