Snabbt vs. långt

Bloggens motto är ju ”Hellre långt än snabbt” men nu börjar det bli dags för Midnattsloppet… Midnattsloppet är inte långt, det är bara en mil. Bara och bara kanske nån reagerar nu, men det är ju knappt en kvarts marathon och då är det ju inte långt i jämförelse i alla fall.

Så om jag hellre springer långt än snabbt, varför springer jag då detta lopp? Jo, därför att det är lite folkfest! Förra året var det premiär för detta lopp i Göteborg och självklart stod jag på startlinjen även då. Att springa genom stan när det är mörkt en lördagskväll (på gränsen till natt) var riktigt häftigt. Uteserveringarna fyllda av det andra folket. Alltså de som hellre går ut och festar än springer en mil en lördagskväll. Gatorna kantade av det andra folket som tittar med stora ögon medan vi springer när de är på väg till krogen. Taxi Göteborg fanns på plats och hejade genom att tuta frenetiskt ungefär vid Hotell Liseberg Heden.

Men om det inte är långt så borde det väl gå snabbt? Eller? Får ibland kommentaren ”Du som kan springa så långt, varför springer du inte snabbt när det är kort?”. Ja, varför? Tror att det är så enkelt att det har med att man blir bra på det man tränar. Jag tränar ofta längre sträckor än jag tränar snabbhetspass. Har iofs försökt få inte några intervallpass nu senaste veckorna för att rädda det som räddas kan men vi får se.

Perset på milen är 47:20 och är från Midnattsloppet förra året. Slår jag det blir jag TOKGLAD! Kommer jag under 50 minuter är jag nöjd!

Är det nån mer som ska springa loppet? I Stockholm eller Göteborg? Vad har ni för mål??

7 responses to this post.

  1. Jag kommer att vara ”det andra folket” under Midnattsloppet i Stockholm, och heja så mycket jag kan.

    Men jag har också funderat på tidsmål för ett eventuellt mil-lopp. Förra året sprang jag också milen på 47 nånting (Kungsholmen runt), och då hade jag inte alls tränat i närheten vad jag gjort nu, men då främst 5-7 km:s rundor. Tror också att jag skulle ha svårt att göra PB nu, trots all träning. Känns ju lite fel, men som du säger; man blir bra på det man tränar.

    Svara

  2. Håller med dig! Det är fest och kul att vara med på.

    Som du vet så springer jag Midnattsloppet i Stockholm. (men i oktober kommer jag till GBG)

    Vet inte hur det är i Göteborg men det är ett ganska tufft millopp det här.

    Jag har mitt PB från Milspåret i Stockholm förra året på 46:50.
    Sprang senare Midnattsloppet på 49:16 som är den bästa tiden på det loppet. Och jag tog ut mig mer på det loppet kändes det som.

    Så jag skulle vara jätte nöjd om jag var runt 50 och nosade. Och skulle jag slå 49:16 så skulle jag dansa på götgatan efteråt… Och bli en av ”det andra folket”
    😉

    Svara

  3. Jag springer i Sthlm och siktar på runt 53 men vi får se, jag startar i grupp 6 så det blir nog långssamt och trångt!

    Svara

  4. Usch jag känner mig verkligen inte färdigtränad inför ml.. alldeles för få snabbhetspass, men jag hoppas jag åtminstone slår förra årets tid på 47:37 (tror jag det va) Egentligen är ju målet ner mot 45, men det känns lite väl svårt.. men den som lever får se 🙂

    Svara

  5. Posted by marathonjohan on 12 augusti 2009 at 13:38

    Snorkkis – Kan tänka mig att du skriker högst av hela hejarklacken längs gatorna på lördag då!

    Janne – ML här i GBG är inte särskilt tufft. Ganska flackt förutom en kort brant backe efter kanske 6-7 km. Så här kan du nog slå rekord!

    Magdalena – 53 är ju bra ju! Hoppas du når det!

    Andrea – 45!? Själv vågar jag inte drömma om sådana tider ens. Men det är klart att man klarar mer än man tror och jag tycker att man nästan alltid tar ut sig mer på tävlingar än på träning. Så en bra dag så kanske det kan gå! Om jag blivit frisk vill säga…

    Svara

  6. Johan, snygg och välskriven blogg du har, alltid värt ett besök! Jag håller med om att det är något helt annat att löpa fort. Någon gång ska det bli Midnattsloppet och då i Stockholm som är närmast för mig, för att uppleva folkfesten men det är lite besvärligt att inte kunna hämta nummerlapp samma dag och komma hem efteråt när man bor på landet som jag… Jag hoppas annars kunna pressa mig ner mot 42 minuter på milen på tävling men visst är det tufft…

    Målet närmast för mig blir att ta mig under 19:30 på 5 km den 22/8 i Telge Stadslopp i Södertälje.
    Lycka till i alla fall!
    Mvh
    Staffan

    Svara

  7. Stockholm imorrn! Mitt mål är att komma runt och slippa åka taxi i mål 😉

    Svara

Kommentera

