Svettigt värre

Har hört att det är viktigt att dricka mycket när man svettas så att man ersätter den vätska man förlorar med annan vätska. Låter vettigt. VARFÖR GÖR JAG DÅ INTE DET??

Med start förra veckan  – och fortsättning denna vecka – har vi gjort en massa trädgårdsprojekt. Det är jord som ska flyttas, det är stora plattor (gångplattor alltså) som ska flyttas och/eller slängas och det är 2-5-flis som ska fyllas på här och var och om inte det räckte så håller jag på att snygga till under altanen. Vi har nämligen en altan man kan gå in under och där såg det inte så roligt ut. Så jag slänger på markduk och flis! Blir skitbra men jag svettas kopiösa mängder och dricker nog alldeles för lite.

Som om inte det räckte så fick jag igår till ett långpass på 20 km @ 5:32 som jag är otroligt nöjd med. Även där svett i mängder. Som tur var hade jag fulltankat vätskebälte och fyllde dessutom på alla fyra flaskorna på Shell i Tuve efter 15 km.

Funderade under vägens gång på varför jag inte springer den rundan mer än jag gör men knappt halvvägs kom jag på svaret. Efter 7 km börjar en uppförsbacke som är 2,5 km lång. Phew… Som tack för att man bestiger den backen får man iofs en nedförsbacke på knappt en kilometer men sedan är det uppför i 1,5 km igen. Jobbigt men säkert bra träning. Liksom allt mitt trädgårdsarbete…

Nu ska jag dricka vatten!

6 responses to this post.

  1. Ja det är viktigt att dricka ordentligt nu i värmen; kroppen måste ju reglera värmen på nåt sätt! Bra att få till ett ordentligt pass trots allt trädgårdsarbete. Antar att man inte riktigt blir utan jobb när man har hus och trädgård.

    Svara

  2. ajdå, den där backen låter lite halvjobbig 🙂

    Tänk på att dricka sportdryck nu när det är så varmt och man svettas så mycket. det ska vara en isoton sportdryck (som alltså har samma koncentration som kroppsvätskan) för snabbare och bättre upptag. de flesta sportdrycker är ju visserligen det, men det kan vara bra att kika en extra gång på vad det står på förpackningen. (Obs: red bull och andra energidrycker är inte bra ur något hänseende så undvik dem!)

    lite resorb är också bra att ha hemma. bra att dricka när du svettas en massa i trädgården men inte har behov av socker på samma sätt som när du springer långt.

    Svara

  3. Det är konstigt att det är så lätt att slarva med att dricka!
    Även i den här värmen! Jag glömmer ofta bort att reglera vätskenivån. Men inte på krogen 🙂

    Du kör en hel del fysiskt byggande trädgårdsjobb. Blandat med riktigt bra långpass.

    Och blir trädgården fin så hjälper det garanterat till att klara maran på sub 4nästa år.

    Kom då osökt att tänka på att snart kan man väl anmäla sig till Göteborgs Marathon?

    Svara

  4. Posted by marathonjohan on 06 augusti 2009 at 21:46

    Snorkkis – Det är väl så att det alltid finns nåt att göra om man vill, men som tur är köpte vi ett hus där vi inte måste göra nåt stort, bara smågrejer och det är NÄSTAN alltid kul

    Andrea – Sportdryck hade jag faktiskt inte tänkt på, men Resorb brukar jag ta en eller två när jag har svettats klart i trädgården. Funkar kanon!

    Janne – 🙂 På krogen är det nästan lättare att fylla på för mycket istället… Absolut, Göteborg Marathons anmälan borde öppna snart. Förra året har jag iofs för mig att den öppnade runt 25:e augusti men det är ju snart det också…

    Svara

  5. Jäkla backe det där. Nu vet jag också varför vi inte bor i hus:)

    Svara

  6. Posted by marathonjohan on 08 augusti 2009 at 22:04

    Anna – Jo, det tar ju lite tid med hus, det gör det, men det är rätt skönt att ha sin egen lilla täppa också!

    Svara

Kommentera

