Paolokvart

Är ju med i Snorkfrökens anti-ostbågs-utmaning trots att jag inte gillar namnet för jag älskar ostbågar Mina dagliga core-träningspass har sett ganska olika ut. Vissa dagar blir det bara 50-150 vanliga hederliga situps, vissa dagar räknar jag relativt tungt trädgårdsarbete (grävning m.m.) som core-träning och andra dagar ger jag mig på mer specifik core-träning med plankan, superman, metronomen och allt vad övningarna kan heta.

paolo_roberto_330x230

För en tid sedan köpte vi boken Träna en kvart om dagen med Paolo Roberto av just Paolo Roberto (no shit :)). Den innehåller en del kostråd och grundläggande om hur kroppen fungerar men huvuddelen av boken är instruktioner för hur man utför 50 olika övningar och sedan 8 kompletta hem-träningsprogram som baseras på dessa 50 övningar. Jag har testat två av dessa program – nybörjare 1 och nybörjare 2 – och tycker att han har gjort ett grymt bra jobb med programmen. De är mångsidiga och innehåller många bra övningar för core-träning och även andra bra övningar för löpare som utfallssteg och upphopp. Boken finns för 146 spänn på Bokus och är helt klart värd det!

En rolig sak med dessa kvartar är att Lillkillen sett när jag och frugan – dock inte samtidigt – utfört dem och nu ställer han sig flera gånger om dagen på vardagsrumsgolvet och säger ”Kart” eller ”Pinga” samtidigt som han joggar på stället och gör lite knäböj m.m. Han kanske ska bli marathonlöpare precis som farsan? Ska han bli boxare tror jag hans mamma sätter sig på tvären fast farfar skulle nog bli nöjd…

5 responses to this post.

  1. Jag röstar på löpare! 🙂

    Svara

  2. Boxning är kul och för ungdomar i det här landet är det ”diplom-boxning” som gäller. Man blir till och med varnad om man skulle slå hårt. så det är nog ingen fara med det 🙂 Boxning är en allsidig sport med bra fysik. Och roligt är det med och det är ju rätt viktigt det med:)
    Och vem vet, han kanske blir fotbolls-proffs…allt är möjligt!

    Svara

  3. nice! paolo är rolig han, var på ett pass med honom förra hösten. Helt ur takt till musiken körde han så svetten sprutade.

    Svara

  4. Kanske det programmet skulle vara nåt att köra paralellt med de pilates-inspirerade core-övningarna jag kör för tillfället. Ny träningsinspiration är alltis bra!

    Tror också jag röstar på löpare framom boxare; fast kanske inte marathon- eller ultralöpare på en gång 🙂 .

    Svara

  5. Posted by marathonjohan on 05 augusti 2009 at 21:32

    Andrea – Jag också, föga förvånansvärt!

    Huskatt – Ja, vilken tur att allt faktiskt är möjligt!

    Sofy – Antar att svettsprutandet var det viktigaste då…

    Snorkkis – Testa det, det kan ju inte å fel. Nä, Lillkillen får nog börja med ”Happy Mil” nästa år dagen efter Göteborgsvarvet. 200 meter eller nåt tror jag att det är 🙂

    Svara

Kommentera

