Äntligen intervaller

Igår var det så äntligen dags. INTERVALLER! Wheeii…

Jag hade nog ganska låga förväntningar på hela passet, det var nog nästan ett år sedan jag gjorde intervallpass sist och då mindre strukturerat än gårdagens pass var tänkt att bli. Har ju följt en del löparbloggar av bloggare som verkligen kan detta med intervaller så jag hade ju lite mer kött på benen den här gången.

Lördagskvällen ägnades till viss del åt att komma på någonstans att göra själva intervallerna. Tillsammans med hustrun kom jag fram till att grusvägen/stigen längs järnvägen vid Lillhagen vore perfekt. Så så blev det.

Uppjogg nedför?! Låter knäppt men det var nog bra. Hittade markeringen som jag kollat ut på kartan och gasade på för intervall nummer 1. Fick ställa om displayen på min Garmin i farten för att kunna se etapptid och etappfart. Kände att det var lite svårt att hålla exakt rätt fart. Försökte – på inrådan från Anna – hålla 4:20-fart men pendlade nog i verkligheten mellan 4:10 och 4:30. Totaltiden på etappen blev dock ganska rätt.

Någon/några minuters gåvila och sedan på det igen. Samma väg fast åt andra hållet. Första etappen var svagt uppför och medvind så nu blev det svagt nedför och motvind. Etappen gick bra och så även 3:e och 4:e även om jag kände att benen önskade att jag skulle återgå till mystempot 5:30 mitt under etapp 4.

intervallinfo från jogg.se

intervallinfo från jogg.se

Målet var 4 x 1000m och så blev det. Det kändes bra och jag fick nog blodad tand. Kul med lite fart ibland… Ska verkligen försöka få in ett intervallpass – det behöver ju inte bli blodigare än så här – minst en gång varannan vecka. Lite varierande tider på etapperna men, som sagt, jag tyckte det var svårt att verkligen pricka 4:20-målet… Det kanske blir bättre med tiden?!

7 responses to this post.

  1. Jag tycker nog du höll ganska jämn fart på intervallerna. 1000 meter är 1000 meter och att springa åt båda hållen gör ju också att det lätt skiljer lite.

    Jag har också varit grymt dålig på att springa intervallpass, men i år har jag kommit igång lite bättre. Mitt problem är nog bara att jag vill springa förhållandevis fort på mina intervaller, så 1000 meter känns som jättelångt att köra intervaller på.

    Svara

  2. Det är ju hyfsat jämna intervaller…
    Bra jobbat med att köra så långa intervaller.
    Ska också försöka få till ett liknande pass innan Midnattsloppet.

    Svara

  3. Snyggt jobbat, och bra intervalltider..
    Nu blev jag också sugen på lite intervaller 😦

    Svara

  4. Vad bra Johan!!! Gud va kul att det gick så bra. Du höll ju jättefin fart igenom alla intervaller. Det är SVÅRT att kolla tiden på Garmin för det hopper mycket upp o ner men till sist brukar det ge sig. Kör hårt nu med intervaller. Ser ut att ha blivit ett riktigt bra kvalitetspass!

    Svara

  5. Nahajs! Bra jobbat. Nu får vi försöka påminna varann om att köra intervaller med jämna mellanrum, så att vi inte bara myser omkring 🙂

    Svara

  6. Bra gjort! Tycker att det var ganska jämna intervaller. Det är ju inte jätteviktigt att du hamnar precis på 4:20. ”Runt 4:20” räcker.

    Svara

  7. Posted by marathonjohan on 28 juli 2009 at 13:59

    Snabba fötter – Det kanske var jämnt?! Tycker att andra jag sett som skrivit om intervallpass haft max 1-2 sekunders skillnad mellan intervallerna. Men det spelar ju egentligen ingen roll!

    Janne – Det är främst inför Midnattsloppet för mig också, men det kan nog vara bra att hålla lite intervaller då och då även för maror och ‘ultror’

    Piratfarsan – Du kör ju så snabbt redan så den extra snabbhet du får genom intervaller tar dig väl direkt till Finnkampen i alla fall?!

    Anna – Tack för tipsen och jag SKA fortsätta med dessa!!!

    Snorkkis – Absolut! ”Mys-pys NO MORE”… eller jo, ibland kanske…

    Anders – Tack! Nä, precis. ungefär borde ju räcka långt!

    Svara

Kommentera

