Tempoväxlingar

Efter att ha känt mig lite kass i några dagar gav jag mig igår ut på en kortare runda för att känna efter hur kroppen egentligen mådde. 5,75 km på 29:01 (5:02 min/km) och känslan i kroppen var att allt var ok. GÔTT!!

Samordnade med svärmor och svärfar så att de kunde vakta Lillkillen medan jag tog ett pass i Skatås i förmiddags och strax innan 10 trotsade jag regnet. Det regnade inte så särskilt mycket när jag gav mig av men det blev bara mer och mer under passets gång.

regn

Efter ca 3 km av den 11,75 km långa rundan var jag rejält blöt. Hela jag var verkligen genomblöt in till skinnet (tänk att det kunde regna genom min Finisher-tröja från Stockholm Marathon :)) Det kändes bra i kroppen, det var skönt att vara ute men på nåt sätt kände jag att jag ville göra nåt mer.

Hur jag kom på det vet jag inte men jag tog sikte på en lyktstolpe ca. 4 lyktstolpar framför mig och höjde tempot rejält tills jag passerat den stolpen. Inte så mycket att det kan anses som rush eller spurt eller nåt sånt utan till ett tempo som ändå var löptempo, bara aningen snabbare än mitt feelgood-tempo. Saktade sedan ner till mitt vanliga tempo tills jag passerat 2-3 lyktstolpar och upprepade sedan samma procedur ett antal gånger.

Jag kände inte riktigt för dessa tempoväxlingar (i brist på bättre ord, det kanske kan klassas som fartlek eller konstiga intervaller?) hela rundan men jag gjorde nog ett 20-tal sådana fartökningar i alla fall.

Resultatet då? Förbättrade mitt pers på denna runda med drygt 3 minuter. 11,75 km på 57:11 (4:52 min/km) är det snabbaste jag gjort på en sträcka > 10k i år.

Grymt nöjd, ska verkligen försöka fortsätta med detta och vill få in några riktiga intervaller också. Nån som kan tipsa mig om vilka farter jag ska sikta på om jag ska köra 1000m-intervaller? Och hur många ska jag springa? Tacksam för tips!

5 responses to this post.

  1. Härligt med förbättringar!! Hur sprang du för att få ihop den rundan? åttan plus runt lilla delsjön?

    Svara

  2. Mkt bra hastighet ju, och visst är det härligt att köra lite fartökningar 🙂

    Svara

  3. Vilken bra fart du håller! Jag vill också få upp mer tempo, och att smyga in lite tempoökningar här och var tror jag är bra sätt att komma igång. Tusingar borde du ju säkert fixa ordentligt under 4.30 tempo?

    Svara

  4. Posted by marathonjohan on 24 juli 2009 at 08:29

    Andréa – sprang från mina svärföräldrar, uppför Virginsgatan, över Apslätten (tror jag det heter) och sedan ett varv på 8an och tillbaka samma väg. Hänger du med?

    Piratfarsan – Absolut! Känns lite mer än vanligt i benen idag bara, men det är väl ovanan…

    Snorkkis – 4:30? Ja, kanske det. Kan kanske börja på 4:30 och se hur det känns och ev. gå ner ännu mer om det känns bra. Det blir väl till att experimentera lite antar jag…

    Svara

  5. När jag började köra tusingar körde jag i ett 4.20-tempo. Jag försökte klara 4 stycken. Jag kör alltid 2k uppjogg innan mina intervaller och lika mycket som nerjogg. Då sprang jag 12k på ca 50 minuter. Hade jag varit dig så hade jag börjat köra 4x1k i 4.20 tempo. Tusingar ska vara tuffa, det ska göra ont men samtidigt ska du ju försöka fixa alla fyra så om 4.20-tempo är för snabbt, öka till 4.25. Tänk på att köra ståvila eller gåvila mellan intervallerna. Jag har fått många bra tips från Tröskelkungen gällande intervaller som jag tagit till mig och som verkligen hjälpt mig på vägen. Lycka till med tusingaran och kom ihåg vad jag skrev, tusingar ska kännas!

    Svara

Kommentera

