Långpass

Enligt en artikel i senaste Runners World ska en marathonlöpare – på motionsnivå – springa 55-100 km i veckan. Under hela året har jag gjort en – just det, EN – sådan vecka… Och det var den veckan som det var 6-timmars i Trollhättan där enbart tävlingen bidrog med 50 km till veckosumman på 63 km.

Enligt samma artikel – eller kanske en parallell artikel – är långpassen nyckeln för att bli en bra marathonlöpare. Det köper jag fullständigt. Hur många långpass har jag då gjort under året? Ja, hur definierar man långpass? Det är en fråga som jag vet har varit uppe på jogg.se flera gånger men personligen definierar jag det – i alla fall för tillfället – som ett löppass som varar i mer än 90 minuter. Antal sådana under året: 0
Ni läste rätt: noll…

Dags att göra nåt åt detta. Egentligen är det konstigt att jag ens klarar av att springa maror med den brist på långpass jag lider av. Igår gav jag mig ut på ett långpass på 24 km som skulle bli – läs och häpna – mitt första träningspass över halvmaradistansen. Snörade på mig skorna, satte på mig vätskebältet som inte använts på nåt år eller så och gav mig av i lugn och ro. Eftersom vätskebältet var på fick jag också med mig telefonen och använde den rudimentära kameran som denna utrustats med för att dokumentera passet. Avslutningsvis en ”banskiss” från SportTracks också så att ni ser var jag sprang.
Det var en bra dag igår således… Och några situps och benlyft sent på kvällen fick räknas som ”dagens core” i Snorkfrökens core-utmaning.

Parallellt med E6 norrut förbi Bäckebol

2,4 km / 12min: Parallellt med E6 norrut förbi Bäckebol

Utsikt mot Angeredsbron (från Orrekulla ind.omr.) som jag ska springa uppför om en stund

5,9 km / 31min: Utsikt mot Angeredsbron (från Orrekulla ind.omr.) som jag ska springa uppför om en stund

Utsikt söderut från Angeredsbron

7,3 km / 40min: Utsikt söderut från Angeredsbron

Gårdstenstunneln var ingen lek... trafikerade tunnlar är sällan det

8,1 km / 45min: Gårdstenstunneln var ingen lek... trafikerade tunnlar är sällan det

Göteborgs spårvagnsnät går sällan under jorden men här, in mot Hammarkullen, gör den faktiskt det

11,1 km / 1h01min: Göteborgs spårvagnsnät går sällan under jorden men här, in mot Hammarkullen, gör den faktiskt det

Det luktade Grillchips när jag sprang förbi Estrellafabriken

11,3 km / 1h03min: Det luktade Grillchips när jag sprang förbi Estrellafabriken

Natursköna GC-vägar förbi Hjällbo och Eriksbo

12,9 km / 1h11min: Natursköna GC-vägar förbi Hjällbo och Eriksbo

Tack och lov slapp jag springa uppför Burmabacken - med 13% lutning - till Kortedala

15,7 km / 1h27min: Tack och lov slapp jag springa uppför Burmabacken - med 13% lutning - till Kortedala

Tankade på Preem i Gamlestaden - tack för det! Ja, vatten alltså...

19,3 km / 1h49min: Tankade på Preem i Gamlestaden - tack för det! Ja, vatten alltså...

Snart hemma. Tingstadstunneln repareras vilket innebär mer eller mindre trafikkaos som dock INTE syns här...

20,9 km / 1h58min: Snart hemma. Tingstadstunneln repareras vilket innebär mer eller mindre trafikkaos som dock INTE syns här...

Dagens banskiss

Dagens banskiss

10 responses to this post.

  1. Vad roligt att få se lite andra delar än de jag vanligtivs ser/springer i! Ska ta med kamera när vi springer bohusleden den 26:e (du ville inte vara med föresten?), fast där är det nog mest skog 🙂

    Ang det där med antal mil i veckan så klarar jag mig nog precis om man räknar på ett genomsnitt under hela året. Nu på sommaren ligger jag oftast en bit över 6mil/v (med rekord på 82km), men annars är det nog snarare starx under 55km.. men jag klarade ju maran galant ändå så man ska nog inte lita så mycket på sådana där siffror.. 🙂

    Bra jobbat med långpasset föresten!

    Svara

  2. Ja, vad kul att få följa med på passet! Det måste ju vara ganska individuellt med långpass och så… beror ju på hur aktiv man är annars, vilken grundkondition man har osv. Men kör enligt det som passar bäst för dig!

    Svara

  3. Kul att se bilderna. Jag vet ju mer eller mindre var du ”är” hela tiden. Några långpass som rekommenderas är annars att ta bussen X antal km bort och springa hem. Pulsen går upp bara man ser hållplatserna passera och man vet att man ska passera dem på tillbaka vägen… Springandes.

    Svara

  4. Posted by marathonjohan on 17 juli 2009 at 08:45

    Andréa – Ja, det blir ju oftast samma rundor, eller i alla fall i samma trakter, man springer varje gång… Lite sugen är jag på att hänga med på Bohusleden men har inte bestämt mig än riktigt. När vill du ha besked?

    Snorkkis – Visst är det individuellt, men jag VET att jag springer för lite långpass. Och springer jag fler långpass så blir det ju mer distans per vecka också… Tar liksom alltid slut i benen mellan 25 och 30 km och sedan är det bara en kamp. Långpass borde råda bot på det.

    Lena – Bra idé! Det ska jag testa nån gång. Den geografiska täckningen av passet blir ju liksom större i och med att det bara är envägslöpning. Ska testas asap!

    Svara

  5. Oj, ska man springa så mycket som motionär enligt Runner´s. Jag har satt ett minimum på 10 mil/månad – och sen jag ligger på mellan ca 3-6 mil i veckan. Vad gäller långpass så blir det definitivt ett antal pass över 90 minuter – långsam löpning genererar minuter.
    Man kanske får planera om lite grann – helst om man vill kapa tid på de planerade loppen.
    Skoj med bilder av ditt långpass!

    Svara

  6. Det är tufft att vara marathonlöpare… 🙂 Kul att hänga med på din runda i Göteborg!
    Ett bra långpass -Nu blir du giftig på maran…

    Svara

  7. Posted by marathonjohan on 20 juli 2009 at 09:40

    Lisette – Tydligen. Jag siktar på någonstans 8-10 mil i månaden och det har jag lyckats gå över de senaste två månaderna. Mycket tack vare Stockholm Marathon och Trollhättan 6H som bidragit med 4-5 mil.

    Janne – Tufft ja, i ordets alla betydelser!!

    Svara

  8. Posted by b on 22 juli 2009 at 13:11

    Läste också den artikeln och blev chockad över antalet mil.
    Jag tränar kanske 3,5 – 4 mil i veckan. Jag vet att jag behöver längre pass i kroppen men det är jäkligt trist att ge sig ut i uppemot 2 timmar ensam.

    Svara

  9. Wow imponerande pass. Jag har också 0 pass över 90 minuter, någonsin tror jag 🙂 Lite överdrivet, någon gång har jag nog varit och nosat runt 90 men som sagt det är ju inte riktigt min gebit, men jag måste säga att jag blir lite avis på er som klarar dessa distanser. Kul att se lite foton från Bästkusten också..

    Svara

  10. Kul med bilder! Förhöjer hela nöjet med att läsa 🙂 Har ett 90 min+ pass det här året och det är så långt jag sprungit, någonsin.

    Svara

Kommentera

