Musik eller inte?

Jag brukar springa utan musik. De senaste två löprundorna har jag dock haft MP3-spelaren med mig med en varierad mix av låtar på för att se om det gör min löpning bättre eller sämre eller om det inte har någon effekt alls.

För det första så kan jag glatt konstatera att hörlurarna jag köpte på Clas Ohlson är grymma. De ger mig inte skavsår och de ramlar inte av (som vanliga microhörlurar brukar göra för mig) när jag springer. För det andra så stör musiken inte min uppfattning om trafiken och det är bra. Det vore ju dumt att bli överkörd av en lastbil bara för att man inte hör den 😉

Jag är i stort sett allätare vad gäller musik. Om någon skulle titta på mina CD-skivor och/eller min MP3-samling så skulle jag nog sorteras in i facket synth-poppare p.g.a. allt med S.P.O.C.K., Depeche Mode, Kraftwerk, o.s.v. men jag kan vid tillfällen njuta minst lika mycket av att lyssna på Dixie Chicks, Mozart eller José Gonzales. Det beror som sagt på tillfället…

Depeche Mode funkar bra vid löpning

Depeche Mode funkar bra vid löpning

Om jag ska lyssna på musik när jag springer så behöver det vara lite drag i det. Tillfället bestämmer som sagt musiken och jag kan glatt konstatera att Depeche Mode funkar alldeles utmärkt, så även Per Gessle, Dave Gahan och vissa låtar av Daniel Lemma. Rammstein är också helt grymt bra att springa till. José Gonzales däremot – som är en av favoriterna annars – funkar inte alls. Det är alldeles för finstämt och tyst på nåt sätt. Skulle kanske funka under en ståvila under ett intervallpass kanske, men that’s it…

José Gonzales är lite för finstämt dock

José Gonzales är lite för finstämt dock

Men frågan jag ställde i rubriken var ju inte vilken musik som passar bäst till löpning utan snarare om det är bra eller dåligt att lyssna på musik under tiden som jag springer. The jury is out är ett bra uttryck som passar bra in på den frågan. Jag tror att under vissa typer av träningspass kan det vara bra. Att ha nån medryckande musik under ett långpass kan nog vara hur bra som helst men under andra pass kan det vara helt fel. Nackdelen med att lyssna på musik under löpningen för mig är att jag märker att jag lättare tappar andningsrytmen och då blir löpningen genast lite jobbigare, speciellt på lite snabbare pass typ snabbdistans eller så.

Hur gör ni som läser detta? Lyssnar ni på musik? I så fall vad? Tar tacksamt emot bra tips!

8 responses to this post.

  1. NickelBack ! det är perfekt att spring till ! Bra bas att låta fötterna dunka loss till utan en tanke i skallen. Deras texter är i sig intressanta så då behöver man ju inte tänka. Äh, det där blev snurrigt, men de funkar för mig 🙂

    Svara

  2. musiken kommer och går i mina öron. ibland känner jag att jag måste lyssna när jag springer, och ibland ger det mig skavsår i öronen. det kommer och går alltså. men musiksmaken när jag springer är helt annan än i vanliga fall. när jag springer måste det vara lättlyssnat, väldigt basic dunka dunka-pop. typ basshunters ”now you’re gone” eller så. det skulle jag aldrig få för mig att lyssna på i bilen. 🙂

    Svara

  3. Jag kör lite olika med det här med musik, jag älskar musik på rundorna men med tanke på vägarna jag springer på så är det ibland inte lämpligt med musik då det är rent livsfarligt, på vintern till exempel då är det oftast bara två strängar med ren asfalt sen är det is resten så man kan ju inte springa i ett av spåren och ha musik för då blir man garanterat en ny kylarprydnad på någon lokal 15 årings toktrimmade epatraktor.
    Nu på sommaren brukar jag ha musik på långturerna men undvika det på intervallerna.

    Kan hålla med om att Gonzale funkar inget vidare, brukar hoppa över hans låtar på rundorna, mina favoriter är Rush, AC/DC funkar också väldigt bra då många av deras låtar håller en takt som är perfekt för långturer. Depeche är bra springmusik och sen gillar jag även lite tyngre som Dimmu Borgir, Sepultura och Black Sabbaths tidiga.
    Timbaland, Eminem, Timbuktu (grymt bra), Everlast, Nelly Furtado etc etc etc.. 🙂 Kan hålla på läääänge.. Som du ser är jag också allätare.

    Svara

  4. Jag har nästan alltid musik när det ska svettas ordentligt och jag lyssnar på allt som får mitt blod att pumpa. Det kan vara E-type, nrj-musik, springsteen, timbuktu ja allt. Bara det ger mig en kick. Jag hör inte mina egen jobbiga andning när det är som tuffast och jag inbillar mig själv att jag orkar lite mer.

    Svara

  5. Jag kör lite olika. Vissa dagar vill jag tänka och begrunda när jag springer, då blir det utan musik. andra dagar känns benen tunga och det behövs lite push och då blir det MP3 med en spellista som Piratfarsan gjort men på spelaren finns i stort sett hela vår CD-samling så det är bara att välja och vraka. Gladast blir jag när det kommer en snabb låt och en med bra beat – då tar jag i extra, springer snabbare inbillar jag mig. Så Duffy, Amy McDonald, Rush. Iron Maiden är bra. Men ibland till min förvåning kan jag öka till Celin Dion!

    Svara

  6. Jag kör också lite olika, när jag tränar ”kvalité” i form av intervaller eller tempopass upplever jag att musik hjälper mig fokusera eller kanske snarare hjälper mig glömma hur djxxxigt det känns och att jag slipper höra mig själv flåsa. Då får det gärna vara upptempomusik, t ex E-type är perfekt även om det känns lite skämmigt när man är 37….

    På långpassen har jag lugnare musik om jag har någon alls, är det trist väder kan lugn skön musik förhöja passet, en vin vårmorgon med sol och fågelsång då tycker jag inte musik tillför något.

    Svara

  7. För det mesta måste jag ha musik i öronen – oftast under de löppass som agerar som terapi eller anger management. Jag är i min egen lilla bubbla då. Musiken varierar mellan gladpop, schlager, tung rock, techno och eurodisco. Behöver oftast ett bra ”beat” som peppar till lite fartökningar..

    Det beror lite också på var jag springer.. i skogen vill jag inte ha musik. Där stör den mest. Men springer jag längs med en trafikerad väg så måste jag ha musik för att stänga ute oljudet. Springer dock inte på vägen.. då hade jag inte vågat ha nåt i öronen!

    Är jag ute efter att bara rasta benen eller ”söljogga” vill jag också helst vara utan musik.

    Svara

  8. Hoho gillar du spock så spana in rational youth eller varför inte boytronic? Blippig synth när den är som bäst 🙂 Även svenska Mr Jones machine har släppt en hel del bra grejjer som jag brukar lyssna på när jag springer.

    Svara

Kommentera

