Om en vecka är jag ultralöpare?

Midsommarhelgen har passerat. Inte obemärkt men i stilla mak. Fredagen bestod i besök av vänner, sill, grill och naturligtvis jordgubbstårta medan själva midsommardagen faktiskt inrymde ett löppass på närmare 14 km. Skönt var det i alla fall att få testa mina Superfeet på ett lite längre pass och de funkar fortfarande hur bra som helst. Mycket nöjd är jag!

Om allt går som det ska kan jag titulera mig ultralöpare om en vecka. Trollhättan 6H! Vad har jag för mål då? Som vanligt har jag satt upp ett antal mål för mig själv med olika ”nöjdhetsgrad” och jag uppnår dem:
Otroligt nöjd: 55000 m
Nöjd: 50000 m
OK: 42196 m (en meter mer än mara alltså :))

MEN, hur laddar man inför en ultra? På samma sätt som en mara? Eller ska man äta nåt speciellt eller dricka nåt speciellt? Tips mottages tacksamt!

8 responses to this post.

  1. Posted by piratfarsan on 21 juni 2009 at 13:19

    Spännande, du skriver så inspirerande om detta ultralopp att man nästan önskar att man var med istället för att ligga vid poolkanten med en kall… (Och med poolkanten menar jag förståss ungarnas sunkiga badbalja från rusta)

    Svara

  2. Roligt att läsa om dina mål för ultran! Verkar som bra mål tycker jag. Angående uppladdning känner jag mig också lite vilsen; men att ha marauppladdningen om bas tror jag är bra, och sen att man ser till att äta redan från början, lite i taget.

    Svara

  3. Posted by kortben on 22 juni 2009 at 11:51

    Här är ännu en galning som tänker springa i 6H. Det spås ju ganska varmt väder så jag tänker fokusera på att vätskeladda hela veckan, samma upplägg som maraladdning låter väl för övrigt toppen. Under själva loppet kan man gott kosta på sig en del småpauser för att äta och dricka. De flesta rekommenderar att lägga in gångpauser redan från början, själv har jag lite svårt med det utan går när jag börjar bli trött.
    Vi ses väl där då!

    Svara

  4. Posted by marathonjohan on 22 juni 2009 at 18:22

    Piratfarsan – 6 timmars löpning mot en kall… svårt val, men jag väljer båda! 🙂

    SnorkfrökenDet var nog så jag tänkte också faktiskt!

    kortben – Bra tips med vätskan. Ser ut att bli över 25 grader på lördag. Phju…

    Svara

  5. Om du är orolig för matintaget så ta en Vitargo eller två dagen innan. Skillnaden mellan marathon och ultra är ju att på maran springer du relativt snabbt hela tiden och då är det svårt att äta något. Under en ultra har du möjlighet att fylla på med mat lite då och då, du springer generellt långsammare och magmusklerna arbetar inte lika mycket.

    Ta det lugnt. När magen börjar kurra, fyll på med ultramaten som bjuds (små smörgåsar, köttbullar, chips och godis, coca cola). ta lite i taget så att du fördelar energin. Tänk på att ta så lite (mycket) så det räcker ett varv.

    Ultra är mer soft än mara. Ultra is the shit. 🙂

    Svara

  6. Imponerande med ultra! Stort lycka till!! ser fö att du har samma layout på bloggen som jag har, och måste givetvis frpga hur du fick in bilden å dig själv på den översta rutan till höger? 😉

    Svara

  7. Posted by marathonjohan on 23 juni 2009 at 22:10

    Mia – Vitargo kör jag redan med, ja inte inför det här loppet än men jag använder det. Jag kan tänka mig att ultra är mer soft än mara, fast 6H är ju nästan så nära mara man kan komma trots att det är ultra 🙂

    Lotta – För att få in bilden är det bara att i html-texten i den ‘widgeten’ skriva så kommer bilden snyggt och fint. Räckte det som förklaring, annars får du höra av dig så ska jag hjälpa dig mera!

    Svara

  8. Jag lyckades klura ut det! 🙂 Skam den som ger sig.. 🙂 Tack iallafall!

    Svara

Kommentera

