Superfötter (del 2)

Igår kom jag så äntligen ut på en kortare löprunda för att testa mina nya Superfeet som inhandlades i tisdags. Jag valde en runda som skulle kunna anpassas i längd efter hur det kändes. Två, fyra eller sex kilometer ungefär med förhoppningar om det sista naturligtvis.

Gav mig förväntansfull iväg hemifrån och tassade på uppför den inledande lilla backen. Det kändes bra men ovant. Bland annat tror jag att hälen hamnar lite högre upp med de nya iläggssulorna jämfört med orginalsulorna så hälkappan kommer lite längre ned. Det känns inte obekvämt eller obehagligt, bara lite annorlunda.

Efter den korta backen kommer en skön, lång och ganska flack nedförsbacke där jag brukar kunna släppa på ganska rejält. Så även igår! Benen och fötterna fick styra farten själva kändes det som och flytet bara fanns där. Andningen funkade perfekt, allt kändes bra. Fokuserade naturligtvis en hel del tankar åt skorna, fötterna och sulorna och allt kändes bra. Efter ungefär en kilometer blir det platt. Här kunde jag ha valt att vika av hemåt igen men jag ville bara köra vidare och så blev det. Allt känns bra. Flytet fortsätter även på platten och trots att jag springer utan GPS-klockan (körde vanlig tidtagning istället) känner jag på mig att det går riktigt fort (för att vara mig alltså). Efter tre kilometer väljer jag att göra ett 6 km pass av rundan. Jag ger mig på den branta långa uppförsbacken mot Backatorp (uppför i ca 1 km) och knegar på.

Som vanligt går farten ner lite när det går uppför men jag har ändå ett bra driv i steget och kämpar på utan att egentligen behöva kämpa så mycket. Väl uppe i Backatorp är det bara backen ned hemåt och det känns bra att släppa på utför igen.

Jag tror jag är kär!
Superfeet är något jag kan rekommendera till alla! Så sköna sulor! Mitt problem med lite smärta i främre fotvalvet verkar avhjälpas eller åtminstone minskas bara genom dessa sulor trots att de inte har någon pelott. Det är nog som expediten i butiken sa, att dessa sulor kan hjälpa på många sätt bara genom att ge bra stöd åt häl och hålfot.
Självklart säger inte ett 6 km pass allt, men hittills är jag mer än nöjd!
Att detta blev mitt första pass på länge under 5 min/km kanske hade med sulorna att göra men det är jag nog ändå tveksam till. 🙂

Distans: 5,67 km (uppmätt sedan tidigare)
Tid: 28:09
Fart: 4:57 min/km

5 responses to this post.

  1. Posted by piratfarsan on 18 juni 2009 at 13:38

    Låter ju bra, troligtvis inget för mig om du säger att hälen hamnar lite högre, det måste ju medföra att med min springstil där jag landar med tyngden på främre delen får svårare med detta om du fattar. Skulle säkert vara en bra grejj iofs på en mara för där skulle jag ju aldrig orka hålla en sån löpstil hela loppet utan då skulle jag ju börja rulla på hälarna så där kanske det vore nått.

    Svara

  2. Vad roligt 🙂

    Svara

  3. Posted by marathonjohan on 18 juni 2009 at 21:40

    Piratfarsan – Tror att det kan bero på att jag springer i New Balance nu för tiden och om jag har fattat det rätt så är just hälkappan ganska låg i deras skor. Annars hade jag säkert inte känt det alls.

    Huskatt – Tycker jag med! 😛

    Svara

  4. Dom verkade ju så super som namnet lovar! Kanske det kan råda bot på dilemmat med fotsulorna när man ska springa långt också.

    Hehe, läste annars ”Jag tror jag är kär”, samtidigt som jag såg bilden på Rybak… men så såg jag ju att det var två olika blogg-inlägg 🙂 .

    Trevlig midsommar!

    Svara

  5. Låter ju som att det är SuperFötter man ska ha! Och du köpte de där som höll en fart på under 5 min/km. 🙂

    Ska se om jag kan hitta några i Stockholm.

    Svara

Kommentera

