Svenska marathonlopp

Skrev för en tid sedan ett litet inlägg där frågan om stora eller små marathonlopp är att föredra. De som läst detta och kommentarerna som följde kan se att de flesta inte har sprungit något litet marathonlopp utan bara Stockholm Marathon. Jag satte mig för nöjes skull och undersökte hur statistiken egentligen ser ut, hur stor skillnad är det på Stockholm Marathon – Sveriges största marathon såklart – och resten av loppen?

Stockholm Marathon hade år 2008 13546 fullföljande löpare.
Växjö Marathon hade 269 fullföljande löpare.
Göteborg Marathon hade endast 143 fullföljande löpare.
och detta är de tre största marorna i Sverige för tillfället…

Hur kommer det sig att så många vill springa marathon i Stockholm men loppen i resten av landet dras med låga anmälnings- och fullföljandesiffror? I och för sig så hörde jag i högtalarna kring starten i Stockholm att det var över 5000 finnar (eller heter det finländare?) som startade och det har nog Stockholm Marathon närheten till Finland att tacka för. Och självfallet drar en ”huvudstadsmara” lite mer än en landsortsmara, men jag kan inte annat än att börja fundera på om arrangörerna till de mindre loppen gör något fel i sin marknadsföring av loppet?

Jag har ju t.ex. aldrig sett något reklammaterial för Göteborg Marathon, trots att jag bor i denna stad. Var gång jag pratar om loppet med någon som också bor i denna stad så ställer de frågan: Finns det ett marathonlopp här i Göteborg? Kanske är det bansträckningen som gör det, Göteborgsmaran går på en oerhört vacker cykelväg men den är ju inte direkt kantad med publik.

Eller är det så att arrangörerna inte vill ha mer deltagare? Blir det för svårt att hålla i allt då?

Jag ställer mig bara undrade till varför det finns så många som vill springa i Stockholm men inte ute i landet.

20 responses to this post.

  1. Jag springer gärna ute i (på!) landet, men samtidigt vill jag nog ha nån att jaga också – av de 143 Göreborgslöparna var det bara 3 löpare som höll ungefär samma snigelfart som mig (och jag hade ändå kommit sist) så då blir det ju nästan som ett långpass i all ensamhet.

    Månkarbo har jag sett en massa reklam för men det vet jag knappt var det ligger 🙂

    Svara

  2. Jag gissar på att det kommer ner till bristande reklam.

    Svara

  3. Kanske inte alltid är säkert att alla arrangörer vill att det skall bli ett jättelopp av det heller, de kanske är en liten förening som är arrangerar och dom tycker kanske inte dom klarar att administrera ett stort lopp. Hellre ett litet och trevligt än stort och sunkigt arrangerat.

    Svara

  4. Har precis läst ”ikapp” min på din blogg (har varit ute och farit…) och jag vill först och främst säga att den är ju så hilma kanonbra;)

    Ska sno ditt är jag vad du äter inlägg. Startar i morgon!

    Blev nästan lite tårögd när jag läste ditt inlägg från SM och sonen i tröjan. Underbart;)

    Svara

  5. Posted by marathonjohan on 11 juni 2009 at 15:49


    mialena – det är sant som du säger. Klart att om man ligger runt 5:30-6:00 på distansen så kan det bli ganska ensamt mot slutet. Månkarbo tror jag har ett relativt nytt lopp och jag har för mig att det ligger i Uppland någonstans men kan ha helt fel 🙂

    huskatt – tror också att det är en stor del av det i alla fall

    Piratfarsan – nä, precis. Jag har aldrig varit med att arrangera ett lopp eller varit funktionär men jag kan ju tänka mig att det är ganska mycket att tänka på och det lär ju inte bli lättare att arrangera för 1000 pers än för 100 direkt…

    Lena – Tackar allra ödmjukast. Måste säga att jag fastnat lite för bloggandet och tycker att det är riktigt roligt med alla kommentarer som trillar in. Väntar med spänning på din ‘jag är vad jag äter’-rapport!

    Svara

  6. mycket intressant måste jag säga, jag som pluggar marknadsföring. Att göteborgsmaran hade så lite fullföljande löpare var förvånande minst sagt, jag tror det är bristande marknadsföring. I min c-uppsats jag ska skriva nästa vår ska jag arrangera ett fiktivt lopp som om det går skulle vara jätteroligt att arrangera. Jag ska skapa ett halvmaraton mellan Falun och Borlänge, Dalamaran ska det heta.Vad uppsatsen kommer handla om är hur marknadsföringen och sponsringen går till vid arrangemang som ett sådant. Jag kanske borde göra ett exjobb hos göteborgmarans arrangörer 😛

    http://angie1986.blogg.se

    Svara

  7. Posted by marathonjohan on 11 juni 2009 at 19:08

    Angelica – Oj vad roligt det låter! Att göra en c-uppsats på det temat! Jag hoppas verkligen att du gör själva uppsatsen tillgänglig för allmänheten via din blogg och/eller andra ställen, t.ex. kan jag tänka mig att Svenska Marathonsällskapet (www.marathonsallskapet.se) kan vara mycket intresserade av detta. Och jag är intresserad inte minst!!

    Svara

  8. Håller med om att det är märkligt att det är så få. Jag trodde nog att det var betydligt fler som gav sig iväg i alla fall på Göteborgs marathon.

    Svara

  9. haha men hörru, mobba inte min smörblomsgula outfit 😉 Åh vad kul att du tycker det låter som en bra idé med min uppsats! Du kan få vara min försökskanin som provspringer sträckan första gången,, bara för att kontrollera var det behövs vätskestationer någonstans 😛
    Falun och Borlänge är två kommuner som minst av allt tycker om att samarbeta med varandra. Dalamaran kommer vara ett lopp, en gång om året som binder samman dotterstäderna.. klyschigt som fan!

    Svara

  10. Ja, det är verkligen märkligt att det inte finns nåt andra marathon som lockar lite fler deltagare. Vi får väl skapa lite blog-hypes?

    Är som du säger att vi kommer att springa helt olika tider i Trollhättan; synd. (om jag kommer till start vill säga). 6 h startar väl tillsammans med 24 h, och 12h springer sista 12 h med 24h, så då är det ett glapp på 6 h där emellan.

    Svara

  11. Posted by marathonjohan on 11 juni 2009 at 21:50


    Oj, detta var visst ett ämne som väckte lite intresse… inte debatt direkt men ett av de mest kommenterade ämnena på min blogg, fast det kanske är det generella intresset för bloggen som växer? Kan ju alltid hoppas 🙂

    Anna – Jag vet inte om förra året var ett ”låg-år” för Gbg men så såg det ut i alla fall. Personligen var jag anmäld men kunder inte starta pga halsont.

    Angelica – Ingen mobbing alls, tyckte det såg snitsigt och fartfyllt ut! Provspringer gärna sträckan någon gång. Har släkt i Falun och bekanta i Insjön/Leksand/Borlänge så det kan vara värt en tur uppåt i landet.

    Snorkfröken – Yes, där har vi det. Alla som har bloggar får blogga på som bara den om loppen när de börjar närma sig. Om någon är grafiskt duktig kanske vi kan få till ett gäng ”banners” som vi kan länka upp m.m. Detta tål att undersökas. När kommer du till Trollhättan då? Om du startar? Jag lämnar antagligen för hemfärd vid 17-18-tiden skulle jag tro.

    Svara

  12. Låter som en bra ide´ tycker jag!

    Ang. Trollis: Vi kommer antagligen att köra ner på fredag eftermiddag, och alla i sällskapet springer 12 h (är det meningen i alla fall). Vet inte riktigt när vi dyker upp på tävlingsområdet, men antar att man vill ta det lugnt och försöka sova så mycket som möjligt innan, trots att det skulle vara kul att komma och hejja på 6 h löparna. Men… planerna är lite flytande och kan ändras. Och hela K-G verkar vara väldigt flexibel med vad man väljer osv. Huuu… e man tokig om man längtar ur-massor till detta spektakel?

    Svara

  13. Vet inte hur andra funkar men personligen vill jag ha folk omkring mig om jag ska springa ett helt marathon. Man får ett annat flyt i löpningen och glider liksom med. Man har hela tiden en rygg att följa och publik längs vägen som peppar. Kräver snäppet mindre pannben än när man springer själv. Så när Växjö vuxit till sig lite så kommer jag. (Och så hoppas vi att inte alla tänker så, för då blir det ju svårt att växa….)

    Svara

  14. Det är väl kanske lättare att vara en i mängden på ett stort Marathon som i Stockholm. Tänk att vara jumbo bland ca 200 st. Även om man tävlar mot sig själv så vill man ju inte vara sist…

    Men samtidigt skulle det vara kul att springa i ett mindre lopp! En annan känsla kan jag tänka mig…

    Jag är med på att fylla på ett midre lopp, säg bara till!

    Svara

  15. Jag kan bara svara för mig. och då är det såhär: Jag älskar smålopp. MEN det måste vara något speciellt. Njutbar, natur, tuff bansträckning, en baklängesmara, stockholmsmarans publikdrag, en galen hypad gammal gubbe som arrar (Månkarbo) eller ja du fattar. Något EXTRA för att det ska locka. Att springa en asfaltsmara tillsammans med 100 andra är inget som står högt i min bok. Då kan jag lika gärna springa en mara på gatorna hemma. För lika ensamt och tråkigt blir det ju. Jag vill ha en upplevelse!

    Svara

  16. Posted by marathonjohan on 15 juni 2009 at 11:13

    Tack för alla kommentarer! Kul att se att detta läses av en del folk ändå!

    Janne – Kom ner till Gbg i oktober då så blir det en till på den maran 🙂

    Linda – Där var en lite ny vinkling på det hela. Jag fattar men tror nog samtidigt att varje mara (eller varje lopp för den delen) har något unikt att bjuda på… eller har jag fel??

    Svara

  17. Självklart, jag ska bara anmäla mig och skriva upp det i kalendern!

    Svara

  18. Johan, Jag tror du har fel. Eller så är det jag som är för kräsen med mina upplevelser helt enkelt… 🙂

    Svara

  19. Jag själv skulle nog hellre springa Vintermarathon i Borlänge än Sthlm marathon. Bättre väder, mindre trängsel 😀

    http://www.kfik.org/hemsida_arr/Vintermaran/index.html

    Svara

  20. Posted by Pelle on 16 november 2009 at 14:21

    Jag har sprungit de flesta marathonlopp som arrangeras i Sverige och tycker att Höga Kusten Marathon är både roligast och hårdast. Den hade runt 50-60 startande på helmaran senast jag sprang.

    Svara

Kommentera

