209 situps

Så var då dagen för examen i situpsprogrammet här efter 3 timmar, 16 minuter och 51 sekunders träning (ibland är det bra med träningsdagbok :)). Under denna tid har jag totalt gjort 4099 situps fast det är klart att det ingår en hel del vila i den tiden också, vila mellan seten alltså.

Som rubriken antagligen redan avslöjat gick det vägen! 209 situps klarade de stackars magmusklerna av innan jag föll ihop i en lite krampande hög på köksgolvet 🙂

did_two_hundred_badge did_two_hundred_badge did_two_hundred_badge did_two_hundred_badge did_two_hundred_badge

Vad har jag då lärt mig av detta program? Jo följande, och där tar jag med erfarenheter från armhävningsprogrammet också eftersom det är så tätt sammanlänkade:

– Träning ger färdighet
– Träning som gör ont ger resultat
– Träning som inte tar så mycket tid är ”lätt att göra”

För att översätta detta till min löpträning så tror jag att jag har insett att jag måste träna lite mer strukturerat. Visst är det skönt och bra att bara ge sig ut på en runda på 6-10 km och njuta men det ger ju inte så mycket resultat. Vare sig i uthållighet eller i snabbhet.
Jag måste börja träna intervaller! Visst, det gör ont ibland, men det har situpsen och arhävningarna också gjort och där ser jag mycket tydligare resultat än på löpningen.
Jag måste springa längre långpass! Situpsprogrammet har ju innehållit något som som liknade långpass. Tre-fyra gånger längs vägen har jag fått göra s.k. progress tests och det är ju ungefär samma sak. Då pressar man sig så långt man kan och återigen finns det ganska stora likheter med ett långpass. Hittills i år har mina långpass legat runt 13-16 km och det är alldeles för kort. Måste upp och närma mig 30 km på dessa för att det ska ha någon effekt.

Hmmm, hade tänkt att inlägget bara skulle handla om situpsen men det blev löpning av det i alla fall. Svårt att hålla mig borta från det. Sammanfattningsvis är jag mycket glad och nöjd över mina 209 situps! Jag ska bara försöka hålla den nivån på det också genom att även framledes göra många situps. Examen i armhävningarna kommer nog nästa vecka och det är inte riktigt lika enkelt tycker jag.

Annonser

9 responses to this post.

  1. Intervallträning tar emot i början men sen kommer du inte att kunna vara utan det. Jag har kommit att älska de hårda passen och ser de lugna passen mer som ett nödvändighet för vila. Jag måste däremot bli bättre på att springa långpass men det har väl med tempot att göra antar jag. 6h i Trollhättan är ju en bra början:)

    Svara

  2. Till att börja med WOW!! mycket imponerande.
    Angående löpträning, och att det skall kännas lite 🙂 Härligt då har jag haft rätt hela tien, jag har alltid kört järnet så att jag nästan kräkts. Känns ju bra att någon är inne på samma linje..

    Svara

  3. Stiligt ! 209 är en aktningsvärd siffra!

    Svara

  4. Posted by marathonjohan on 10 juni 2009 at 15:53


    Piratfarsan – Tack! Så att man kräks är kanske lite att ta i men om man ska bli lite vetenskaplig så antar jag att det är när det har gjort ont som musklernas superkompensation börjar bli effektiv…

    Huskatt – Tack! Vet inte om det är någon idé att jobba för att kunna göra fler eller om man ska nöja sig så, kanske bättre att ta sig an nya mål, som lite core-träning eller plankan eller nåt

    Svara

  5. Grattis till imponerande 209 stycken!!!

    Och rätt av dig att satsa på intervaller och längre långpass. Så att vi kan gemensamt springa in på Stadion nästa år med tider klart under 4 timmar.

    Piratfarsan ska också med! ”lovade han” 😉

    Ska också försöka komma igång med dessa jobbiga intervallpass!

    Svara

  6. om du inte har provat core träning så skulle jag vilja rekomendera det. Jättebra att kombinera med löpningen, det tränar överkropp och gör att man orkar längre. 🙂

    http://angie1986.blogg.se

    Svara

  7. Haha.. lovade han..jojo.. Skall nog försöka ”hålla vad jag lovat” 🙂

    Svara

  8. Posted by marathonjohan on 11 juni 2009 at 08:44

    Piratfarsan och Janne – Vi får bara hoppas att vi alla får samma startgrupp då så kan vi hjälpa varandra runt.

    Svara

  9. Först vill jag bara gratulera till imponerande 209 situps! Sen håller jag med dig om att intervaller och långpass är utmärkt träning. Visst är det jobbigt med intervaller men det tar inte så mycket tid och det ger en väldigt bra träningseffekt.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: