Är jag vad jag äter?

Jag erkänner – dessutom villigt – att jag brukar se på TV-programmet Du är vad du äter på TV3. Nu när programmet har uppehåll så bestämde jag mig för att göra en egen upplaga av det; eller åtminstone den där första delen när deltagarna få se vad de ätit på en hel vecka. Jag gjorde det dock så enkelt som möjligt och skrev ned allt jag åt eller drack i en anteckningsbok och när veckan var slut summerade jag det helt enkelt.

davda_640x100

Först tänkte jag gå igenom några problem jag upplevt under veckan som kan störa mina ”mätvärden”.

  • Det är svårt att veta exakt hur mycket av något man äter eller dricker om man inte mäter det med våg eller mått och det tyckte jag verkade overkill… så vissa vikter/mängder är kvalificerade gissningar
  • Om jag var sugen på en näve russin och gick till skafferiet så kom jag väl där på att ”nej, jag har redan ätit så mycket russin idag, jag vill inte skriva upp mer russin i boken” och därför kan själva boken ha haft en påverkan på vad jag åt
  • Jag har försökt att äta och dricka som vanligt och inte anpassa mig till (eller på grund av) detta experiment.

birgingSå, hur gick det då? Ni som sett programmet får föreställa er att det är Fredrik Birging som läser upp vad jag – MarathonJohan – ätit och druckit under en veckas tid. Bara en liten varning. Trots att jag själv tycker att jag äter bra och nyttigt så blir det lätt nästan lite absurda mängder när en hel vecka summeras ihop på det här sättet. Ni läser såklart ”på egen risk”…

Frukost och kvällsmat
3,5 liter fruktyoghurt (ibland med solrosfrön och linfrön till)
30 mackor (med ost, kött eller keso)
5 st ägg

Lunch och middag
1 port Fiskburgare med fullkornspasta
1 port Köttgryta med ris
1 port Ugnsbakad lax med färskpotatis
1 port Omelett med tomat, ost & skinka
1 port Ostgratinerad falukorv med svampfyllning och fullkornspasta
1 port Fläskkarre med ris
1 port Pad Thai
1 Whopper Fullkorn Meal med pommes frites

Frukt och grönt
3,5 st äpplen
3,5 st bananer
1 st päron
1 st cantaloupemelon
1 st galiamelon
1 kg vattenmelon
6 st tomater
1 st gurka
2,5 st paprikor
450 g cocktailtomater
5 dl fruktsmoothie

Godis, Snacks och Tilltugg
200 gram naturgodis (nötter, russin m.m.)
14 st tuggummin (sockerfria)
1,5 st glass
1 påse chips
250 gram smågodis
1 st pingvinstång
150 gram choklad
1 st kanelbulle
1 st muffins

Dryck
7,1 liter vatten
2,1 liter apelsinjuice
0,3 liter äpplejuice
3,2 liter saft
2,7 liter Coca Cola Zero
0,8 liter Cider light
15 koppar kaffe
8 koppar grönt te
1 kopp svart te

Vad kan man då dra för slutsatser av detta?
1. Jag tror att jag äter mer frukt och grönsaker än de flesta
2. Jag dricker ganska mycket Coca Cola Zero… aja baja…
3. Många mackor blir det, men det är gott både på morgonen och kvällen

I övrigt, jag skulle ju kunna dra ner på chips och godis men det vet jag inte om jag vill… 🙂

7 responses to this post.

  1. Jag har inte sett programmet men tror ändå att det här var det bästa avsnittet. Den här veckan iaf 🙂

    När jag läste detta tänkte jag. MarathonJohan äter ju mer frukt och grönskaker på en vecka än vad jag petar i mig på ett kvartal? Har han kaniner i släkten?
    Och bara 2 koppar kaffe om dagen, hur kan killen hålla sig vaken? Och stackarn får ju alldeles för lite sötsaker!

    Efter lite granskning så hittade jag lite som du toppade mig med.
    MACKOR var det ju några stycken och lite mycket saft kanske. Men det var tur, för jag satt med panikångest innan jag såg detta 🙂

    Och vad händer nu i nästa avsnitt? Ska vi få följa dig när du gör av med allt detta 🙂 Nu blir det action!

    Svara

  2. Attans så tufft. Håller med Janne om att detta var det bästa avsnittet. Jag måste testa att göra ett sånt avsnitt själv…

    Svara

  3. Posted by marathonjohan on 08 juni 2009 at 21:42


    Janne – Nä, några kaniner har jag inte men det är gott med frukt och grönsaker så det brukar alltid bli en tomat, en bit gurka m.m. till lunchen, och angående kaffet så blir det inte mer än så nu när jag är pappaledig. En normal dag på jobbet kan det nog bli 6-7 koppar istället.
    Visst blev det många mackor!? Det måste jag se över och saften – till mitt försvar – är i alla fall sån där med mindre socker (fast utan sötningsmedel).

    Lisette – Det var rätt kul att räkna ihop grejerna och se vad totalerna blev, gör det själv vetja!

    Svara

  4. Intressant. Måste nog också testa på något liknande. Antar att mackorna väger upp för det att du inte äter både lagad lunch o middag varje dag; och då kan väl mackor funka bra om man har vettigt pålägg och så… Åtminstone tror jag inte att du äter för mycket, inga stora laster av ngt, och näringsrikt borde det mesta väl vara också.

    Jisses, nu fick jag lite småpanik om jag måste räkna antalet koppar kaffe i morrn, hua. 🙂

    Svara

  5. Kul idé det där det skall jag också testa en vecka.
    Tycker du verkar äta väldigt nyttigt i varje fall om man jämnför med mig.
    Kan ju börja med att byta ut din Cola Zero mot 12 liter mjölk (livets dryck enligt mig)

    Jag skall testa en vecka när jag äter på precis som vanligt sen skall jag testa en vecka när jag tänker mig för. Får se om jag orkar genomföra det.

    Svara

  6. hm…all den där pastan…nja, det håller inte i längden 🙂 POTATIS ska de ju vara. Och VART är alla rotfrukter??? Mobbar du dom?
    Seriöst, du äter ju bra !

    Svara

  7. Posted by marathonjohan on 09 juni 2009 at 14:18


    Snorkkis – Brukar äta ett ordentlig lass till lunch så passar det bra att klämma några mackor, gärna med ägg eller ibland kanske t.o.m. köttbullar på.

    Piratfarsan – Drack nog också drygt 10 liter mjölk i veckan innan jag blev laktosintolerant för några år sedan. En av de sorgsnaste dagarna i mitt liv tror jag 🙂 Kanske får göra som du säger, testa en vecka när man går in för att äta bra…

    Huskatt – potatis blir det ganska mycket av också, men den här veckan blev det visst bara en gång. Rotfrukter är jag inte så förtjust i, kanske nån kålrotsbit då och då (som ”snacks”) men annars inte så mycket…

    Svara

Kommentera

