Stort eller litet?

Såhär tre dagar efter mitt första Stockholm Marathon har jag hunnit smälta alla intryck jag fick tror jag. Sedan tidigare hade jag sprungit ett marathonlopp i Sunne men detta var ju naturligtvis bra mycket mindre. Runt 70 deltagare om jag minns rätt, så Stockholm är ju nästan 300 gånger större. 🙂

Det är inte alls samma sak att springa ett litet marathon som att springa ett stort. Vilket är bäst? kanske man kan fråga sig men jag vet inte om det finns något entydigt korrekt svar på det. Varför?

Stor mot liten

Stor mot liten

Jo; i ett litet lopp slipper man trängas men det är å andra sidan ganska lite publik och ingen folkfest. Folkfest var det ju minst sagt i Stockholm i lördags, och publiken hjälpte i alla fall mig den sista milen, men det var riktigt trångt på sina ställen.
I ett stort lopp kan man räkna med bra service före, under och efter loppet men man får också betala för det. I ett litet lopp är servicen kanske inte riktigt lika omfattande men den utförs å andra sidan av volontärer som gör ett grymt bra jobb för att de anordnande klubbarna ska få ett litet tillskott i kassan. Det är väldigt sällan dyrt att vara med i ett litet marathonlopp.

På samma sätt kan man utveckla fler aspekter av loppen och arrangemangen. Vilket är bäst? Ja, det är kanske en smaksak. Det kanske beror på vad man är ute efter? Folkfest, pastaparty och stora tunga medaljer eller bara ett härligt marathonlopp i glada vänners sällskap?

Vad tycker ni? Har ni också sprungit både stora och små maror? Det finns ju hur många som helst att välja på bara här i landet, kolla t.ex. Svenska Marathonsällskapets lista.

7 responses to this post.

  1. Hm, intressant. Var sak har sin charm. Visst är det kul med folkfesten runt större lopp, men ”mysigheten” i mindre är något som också känns bra. Det beror på om man vill göra en stor grej av loppet, eller bara liksom ta det mera med ro. Både och säger jag (fast jag bara har erfarenhet av ett stort och ett litet). Kommer absolut att lägga in ett litet marathon senare i sommar.

    Svara

  2. Aha, intressant! Jag har bara sprungit Sthlm marathon och inte ngt mindre. Tror det är roligast med en massa folk runtomkring … men det är väl både ock!

    Svara

  3. Posted by marathonjohan on 03 juni 2009 at 10:41


    Snorkfröken och Cicci – Jag är ju inte någon erfaren marathonlöpare (än) utan har bara ett Stockholm och ett Sunne i benen men ska man springa mer än en mara om året i Sverige så MÅSTE man ju springa ett litet lopp. Växjö som är Sveriges näst största mara är ju inte särskilt stor den heller.
    Självklart har alla lopp sin charm och att rangordna dem är kanske rentav dumt?!

    Svara

  4. Jag tycker att det låter riktigt imponerande att springa mindre maror som typ det i Sunne med ca 70 st deltagare. Och då inte några folkhav som hejar efter vägen kan man tänka sig.

    Det är ju publiken, festen och känslan av att känna att man springer om eller hänger med andra löpare som hjälper en fram på större lopp. Men i ett så litet lopp måste man ju göra allt själv!

    Tycker att det är respekt!

    Svara

  5. Hade du sprungit Göteborgs marathon eller har du planer på det? Det ligger ju bra i tiden.

    Svara

  6. Posted by marathonjohan on 03 juni 2009 at 21:53

    Janne – på ett sätt blir det ju mer intimt också. Ta Sunne som exempel: En 7 km lång vändpunktsbana som löpes 6 gånger. Det blir många möten och omspringningar av samma personer och det känns nästan som att man lär känna personen i fråga till slut.

    Anna – Jag har startat på Göteborg Marathon en gång, 2007 tror jag, men var tvungen att bryta efter ca 22 km för att jag fick känningar av löparknät jag precis blivit bra från då. I oktober kan du ge dig på att jag står på startlinjen!!

    Svara

  7. Roligt att läsa om ditt lopp!
    Har själv aldrig sprungit någon mindre mara, men kan tänka mig att det är ganska tufft mentalt. Just för att stödet från publiken inte alls är lika stort (även om de som är där hejar ordentligt) Jag tycker nog att detta gör prestationen ännu bättre. I Stockholm bärs man ju i princip fram av publiken… Okej, liiiite överdrivet kanske! 🙂

    Svara

Kommentera

