Om marathonmål

Bara fem ynka dagar kvar till Stockholm Marathon. Det är inte mycket det. Det är ganska snart. Känner att jag börjar bli lite nervös för det, varför kan jag inte svara på för det vet jag inte, men det börjar nästan pirra lite i magen. Det är troligtvis egentligen mer förväntan än nervositet men det känns ungefär samma.

Jag har ett antal mål inför denna mara. Det primära målet är att ta mig i mål helskinnad men jag vill väldigt gärna komma in under 4 timmar. Det målet är kanske lite väl högt ställt med tanke på mina sjukdomar under vintern och våren så ett mer realistiskt mål är att springa snabbare än 6 min/km, d.v.s. ca 4:12. Men 4:12 är ändå en förbättring med 17 minuter från mitt tidigare enda resultat på distansen, så slår jag mitt ”pers” på 4:29 så är jag också nöjd.
Kort sagt, jag blir nöjd om jag kommer i mål, frågan är bara vilken nivå på ”nöjdheten” det blir 🙂

Jag har startnummer 6029 och startar i startgrupp E. Om någon som läser detta har ungefär samma ambitioner, startar i samma startgrupp och vill springa tillsammas så hojta till. Jag är öppen för förslag även om jag antagligen inte kommer vara så pratsam under loppet.

Avslutar inlägget helt ”off-topic” med en bild från trädgården från i förmiddags. Våra rhododendronbuskar står snart i full blom men jag lyckades fota en blomma i det läge där jag tycker att de är som allra finast, precis när knoppen spruckit upp.

P5250042

6 responses to this post.

  1. Posted by Anna on 25 maj 2009 at 18:51

    Det där pirret i magen är en riktigt skön känsla. Jag håller tummarna för 4 timmar!

    Svara

  2. Jag börjar oxå känna av pirret, börjar faktiskt bli riktigt nervös. Ändå är det mara nr 5 som jag ska springa. Skillnaden är att jag denna gång ska göra tid ( de tidigare har jag bara tagit mig igenom och sprungit tillsammans med min mor). Jag SKA in under 4.30 – men vill ju helst ta mig in på närmare 4h. Har nu börjat inse att det inte lär vara lätt att ta mig in under 4.15.
    Hade jag känt mig aningen snabbare hade jag hojtat till och föreslagit sällskap. För det är faktiskt så att det jag kommer att sakna mest under min ”tidsjakt” är att ha sällskap (Jo, visst är det ju så att vi är MÅNGA som springer mer eller mindre ”tillsammans”, men inte riktigt ändå…)
    Det kommer gå kanonbra för dig på lördag!

    Svara

  3. Jag har lite samma tankegångar som dig. Skulle vara sweet att komma under 4 timmar, men jag tänker känna mig som en hjälte om jag kommer i mål; det tycker jag man är värd!

    Jag är dock lite enstöring, så jag håller mig för mig själv och tänker inte springa med ngn speciell (lite svårt kan det dock bli med några andra löpare i närheten).

    Svara

  4. Jag hade tänkt 3:45, men nu efter skadan så tror jag på en tid mellan 4:30 och att Bryta loppet…
    Det hade varit kul att springa med dig! Men jag hoppas och håller tummarna för att du fixar loppet under 4 timmar.
    Och vilken fin bild på blomman! Själv hade jag tagit en ros, men bara för att det är lättare att stava till… 🙂

    Kanske springer strax bakom Lisette…

    Svara

  5. Posted by piratfarsan on 25 maj 2009 at 22:10

    Är själv ganska såld på Rhododendron men har svårt att få dom riktigt livskraftiga trots idoga ompyssling 😦

    Svara

  6. Posted by pladuska on 26 maj 2009 at 09:05

    Lycka till behövs nog ej – du fixar ditt mål galant! HEJA!

    Svara

Kommentera

