Snart börjar en svår vecka

För visst är det svårt att sitta still när man är löpare? Uppladdning kan nog se väldigt olika ut för olika människor men för mig vet jag att taktiken att ta det ganska lugnt en vecka före halvmara eller mara funkar. Men det är svårt att ta det lugnt! Varenda muskelfiber i benen skriker efter träning och löpning och mentalt börjar tankarna krypa fram:

Har jag tränat tillräckligt?
Kanske går det bättre om jag ger mig ut på ett kort snabbdistanspass nu?

Så det gäller att ”suga ut det gottaste” ur helgens pass…

Men en sak är jag övertygad om. Hur mycket eller hur lite jag än tränar under veckan som kommer så kommer det inte påverka utgången av Stockholm Marathon 2009 någonting… Inte det minsta, zip, nada, nilch, o.s.v.

Som tur är har jag mina träningsprogram med armhävningar och situps och förutom dessa kan jag och lillgrabben ta några lugna cykelturer. Det är tur att han gillar att cykla i alla fall. Ibland när han springer iväg och grejar för sig själv här hemma så kommer han tillbaka någon minut senare med sin cykelhjälm i ena handen och min i den andra. Det är svårt att motstå honom då 🙂
Och känner jag mig själv rätt så kommer jag på onsdag eller torsdag ta ett kort pass – typ 3-4 kilometer – bara för att mjuka upp benen. Det funkade bra inför Göteborgsvarvet.

Hur gör ni andra – ni som läser detta – för att ladda upp inför maran? Är det totalvila, aktiv vila eller ”business as usual”?

8 responses to this post.

  1. Posted by Anna on 22 maj 2009 at 20:24

    OM jag skulle ha sprungit SM hade jag precis som du kört ett par lugna pass för att hålla igång benen. Det finns risk att de är stela och tråkiga annars. Å andra sidan har du ju 42 km på dig att mjuka upp dom.

    Svara

    • Posted by marathonjohan on 22 maj 2009 at 22:08

      Sant, sant. Det blir nog 10-15 km i helgen och sedan 3-4 km mitt i veckan. Stela kommer nog benen vara nsta sndag i alla fall, men d av andra anledningar 😉

      Svara

  2. Jag brukar tycka ”veckan innan veckan innan” är värst. Då ska nedtrappningen börja och man ska köra något slags mittimellan. Veckan innan däremot kan du definitivt träna FÖR MYCKET men absolut INTE för LITE.
    Eftersom jag är rel. ny på din sida så har jag lite dålig koll på hur mycket/vad du tränat men ett tips är att du på tisdag/onsdag kör ett lätt pass med några ruscher inlagda för att väcka benen. Absolut ingen mjölksyra eller något, bara lätta fartökningar p 70-80 meter. Låt sen skallen tro att du fortfarande tränar ”hårt” för släpper du fokus är det lätt att dega ihop. 😉 Ta det lugnt i starten på lördag. Folk har en tendens att rusa som galningar i början och helt glömma bort att det är en lång resa som ska göras. Följ ditt eget schema, lyssna på kroppen och ha kul! Lycka till!

    Svara

    • Posted by marathonjohan on 23 maj 2009 at 22:14

      Hej och tack för ett långt, utförligt och mycket bra svar på frågan. Är helt med på din linje. Lycka till själv om du ska springa!

      Svara

      • Mina fötter är tyvärr lite för klena för så lång asfaltsnötning ännu. (operation i vintras) Ska agera sjukvårdare i stället så om du måste uppsöka något tält så finns jag på Karlavägen. Lovar ta extra bra hand om dig om det blir så illa att du måste stanna. Men är det andra varvet så vet i sjutton. Då är det så nära mål att jag nog PUTTAR in dig. 😉

        Svara

        • Posted by marathonjohan on 24 maj 2009 at 22:23

          Skulle vara om jag får skavsår då kanske, annars hoppas jag verkligen att jag ska slippa utnyttja sjukvåden.

          Svara

  3. Jag tycker också att det är grymt jobbigt nu när man inte kan träna på som man vill. Det är värst med tävlingar – att träningen blir sabbad! Mysigt med lillkillens energi för att cykla 🙂

    Svara

    • Posted by marathonjohan on 24 maj 2009 at 22:25

      Själv tycker jag nog inte att träningen sabbas, det är bara att det är jobbigt att inte få träna när man liksom laddar upp inför det som komma skall. Jag tycker nog att tävlingarna – även om det bara är mig själv jag tävlar mot – är ganska bra morötter för träningen. Skulle nog inte träna så mycket som jag gör (även om det är lite i jämförelse med dig fröken Snork) om det inte vore för tävlingarna tror jag…

      Svara

Kommentera

