Träningsdagboksberoende?

Jag för träningsdagbok. Svårare än så borde det inte behöva vara, va? Min gissning är att alla som tränar – vadhelst man tränar – för någon form av träningsdagbok över sin träning. Vad sedan anledningen till det är, det kan nog skilja sig åt ganska dramatiskt.

Frågan är bara om jag är träningsdagboksberoende? Kan man vara det? Låt mig berätta…

Jag använder en Garmin Forerunner 305 när jag är ute och springer eller cyklar. För den oinsatte så är detta en GPS-klocka. Den visar i displayen exakt hur långt jag sprungit och hur lång tid det tagit. När jag kommer hem kopplar jag ihop klockan med datorn och sparar uppgifterna i SportTracks. Där skulle det kunna vara slut, uppgifterna bokförda och sparade… Men icke, här ska bokföras ännu mera…För ungefär 3 år sedan kodade jag ihop en träningsdagbok, eller snarare löpardagbok, som skulle vara tillgänglig för alla på nätet. Jag gjorde www.lopardagboken.se och som skapare till sajten så måste jag ju använda den. Alltså kopieras uppgifterna dit…

Ungefär samtidigt skapade Niklas Karlsson www.jogg.se, en sajt som vuxit mycket snabbare än min egen. Där är det ju också kul att vara aktiv. Alltså kopieras uppgifterna dit…

Men datorn kan ju krascha, även Internet kanske skulle kunna dö 😉 och uppgifterna om min träning vill jag ju ha kvar. Alltså kopieras uppgifterna till ett excelark som jag med jämna mellanrum skriver ut och arkiverar i en pärm.

Ibland får jag t.o.m. för mig att föra manuell träningsdagbok, alltså med penna och papper, men det skiter sig alltid eftersom jag skriver som en kråka så jag kan knappt läsa det själv ett par veckor senare.

Det här inlägget skulle kunna ha börjat ”Hej Bullen, jag är en kille på 30 som har ett problem…” men frågan är om det är ett problem. Som jag ser det har alla sätten sina fördelar och sina nackdelar. Ni som läser detta, hur många parallella träningsdagböcker har ni? Eller har ni hittat det som passar er perfekt?

11 responses to this post.

  1. Hej Bullen… jag menar Johan, Jag är en kille på en jäkla massa vårar som använder jogg.se. Detta eftersom jag inte visste att din sajt fanns när jag startade upp dagboken… 😉

    Så för mig är det excel och jogg.se som gäller… Och bloggen såklart! Tänk hur mycket tid man lägger på det här med träningen!

    Men det är det värt!

    Svara

    • Posted by marathonjohan on 20 maj 2009 at 09:28

      Visst lägger man en massa tid på det här med träningen, men tänk så mycket träning man kunde få ut om man sket i allt runt omkring, som t.ex. att föra 14 träningsdagböcker och kolla statistik… 🙂

      Svara

  2. Åh jag håller med. Det har blivit en morot att få lägga in uppgifterna också. Själv använder jag funbeat, kanske kan vara något för dig också 😉

    Svara

    • Posted by marathonjohan on 20 maj 2009 at 17:07

      Don’t tempt me 🙂
      Skämt åsido så håller jag med dig, och på funbeat har jag ett konto faktiskt. Länge sedan nu men…

      Svara

  3. Posted by Sofy on 20 maj 2009 at 18:56

    Hej!

    jag är kass på att föra träningsdagbok. Jag bloggar, men går sällan tillbaka och läser, bara om det uppstår ett problem eller om jag vill återskapa ett gammalt intervallpass. Jag är reggad på funbeat och har faktiskt varit duktiog på att föra över…tills man av någon anledning blir sjuk eller har träningsuppehåll och då tappar jag det igen. Nu har jag nog inte fyllt i på två veckor…. suck. Måste ta tag! Coolt att du gillar statistik så pass att du byggde ett eget place!

    Svara

  4. Jag reggar också på funbeat, och är väl nog beroende av det. Men det är ju ett intresse liksom – älskar statistik, och älskar löpning… vad kan vara bättre än löpar-statistik?

    Svara

    • Posted by marathonjohan on 21 maj 2009 at 08:57

      Ja, vad kan vara bättre än det? Inte mycket! Får kanske kolla funbeat och ge det en chans till…

      Svara

  5. Ja, fast jag tror att dina alternativ fungerar minst lika bra! Måste faktiskt kolla in löpardagboken!

    Svara

  6. Känner igen mig. Själv för jag över träningsdata till Garmin Training Center i både min mac och pc (mest för backup) och SportTracks på pc’n.

    Sedan måste det ju finnas online också, då är det jogg.se och Motionbased som gäller.

    Har inte börjat spara det analogt på papper ännu, men det är väl dags snart….:-)

    Svara

  7. […] situpsprogrammet här efter 3 timmar, 16 minuter och 51 sekunders träning (ibland är det bra med träningsdagbok ). Under denna tid har jag totalt gjort 4099 situps fast det är klart att det ingår en hel del […]

    Svara

Kommentera

