Snuvad på Varvet? forts.

Redan igår vid lunchtid var min snuva betydligt bättre. Kan eventuellt ha berott på att jag kvällen innan tog en allergitablett mot pollenallergi?! Jag har de senaste åren känt av lite vad läkarvetenskapen kallar överkänslighet mot pollen, d.v.s. det är inte så illa att jag är allergisk men jag kan känna av det ibland.

Blandade pollen

Blandade pollen

Hittills i år har det gått hur bra som helst. Inga känningar och därför tänkte jag nog inte på att det kunde vara detta som kommit nu när jag blev snuvig. Men efter att frun i huset påmint mig tog jag en tablett och vips så blev det bättre.

Så där skulle man kunna tro att det är slut på eländet, eller? Tänk om det vore så bra ändå…

För någon vecka sedan fick jag ett bett på insidan av vänstervaden, några centimeter över fotknölen. Tänkte inte särskilt på det, det var väl en mygga eller nåt sånt antog jag. Men ju mer tid som gått desto mer har bettet kliat och det har dessutom blivit större. En ring, som när man kastar en sten i vattnet ungefär, har liksom spridit sig från bettets ”epicentrum” och var igår ca 6 cm i diameter (försökte fota det men det syntes inte på bilden, men ungefär så här).

Efter att ha pratat med svärmor som är sjuksköterska ringde jag till vårdcentralen och fick tid redan 30 minuter senare och doktorn var inte sen att konstatera att det troligtvis var ett fästingbett med borrelia som resultat och att jag skulle få penicillin. IGEN…

”Kan jag springa Varvet på lördag då?” frågade jag nervöst.
”Jo, det ska nog gå, men vi ska kolla i boken”, svarade doktorn och bläddrade febrilt i en jättestor bok.

Det visade sig att man kan springa och träna trots medicinering med Kåvepenin. TUR! För jag är ganska säker på att jag ska ställa mig på startlinjen på lördag i alla fall. Det blir ett bra sista långpass inför maran.

2 responses to this post.

  1. Oj, hjälp. Vilken tur att du får medicin för det. Men blir du inte väldigt trött av infektionen då? Håller tummarna för dig o varvet!

    Svara

    • Posted by marathonjohan on 12 maj 2009 at 22:32

      Nej, faktiskt inte. Skulle nästan ha trott det men jag får väl tacka och ta emot…

      Svara

Kommentera

