Väderfunderingar

Nu har det varit underbart väder – i alla fall i mitt tycke – de senaste dagarna. Sådär runt 20 grader varmt och en sol som känns varm men ändå inte brännande het. Dagarna har ägnats åt promenader med sonen, lite greja i trädgården och en del löpning!

När jag är ute och springer i sådant väder kan jag börja tänka:
”Varför kan det inte vara sånt här väder hela tiden” eller ”Man kanske skulle bo vid medelhavet på vintrarna”

Men, egentligen, hur kul skulle det vara att ha samma klimat, samma temperatur och samma allting mer eller mindre varje dag? Skulle det vara kul?
En stund kanske är mitt svar på den frågan. Visst skulle det vara skönt att kunna träna i kortbyxor och linne året om men det är ändå till viss del vädret som skiljer de riktigt inbitna löparna från de mer ”wannabe-aktiga” dito.

Ibland blir man blöt om fötterna

Ibland blir man blöt om fötterna

Att ge sig ut på ett långpass som varit planerat en vecka när vattnet plaskar om fötterna och pannbandet suger mer regnvatten än svett kräver verkligen att man är en hängiven löpare. Samma sak gäller
– om det snöar
– om det ligger 1 dm blötsnö på trottoaren för att väghållningen inte gjort sitt jobb än
– om det är -20 grader
– o.s.v.

Så jag stannar nog kvar här i Sverige jag och behåller mina sommarkläder och vinderkläder separerade i garderoben och tacklar både snö, regn, kyla och värme. Fast inte samtidigt såklart. Det är nog karaktärsdanande om inte annat…

One response to this post.

  1. Håller med. Vädret i Sverige är det som just gör det lite mer spännande att vara löpare här 🙂
    En gång i tiden när jag körde MC så fantiserade jag också om att bo vid varmare breddgrader, men sen kom jag på att mycket av tjusningen med MC och Sverige var just längtan under den mörka årstiden till den där första varma vårdagen när man kunde ta sin första tur. Tror lite av tjusningen hade försvunnit vid medelhavet och man hade inte sett fram mot det på samma sätt.
    Jag är ju ingen värmefantast heller och tycker bättre om ett löppass i snålblåst, 5 grader och regn än ett med 20 grader som det varit senaste dagarna, det är redan för varmt för mig 🙂

    Svara

Kommentera

