Boktips – How to run a marathon

omslag

omslag

Tror att jag fick den här boken – Teach yourself how to run a marathon, skriven av Tim Rogers – av mina svärföräldrar julen 2007, d.v.s. innan jag gav mig på mitt första marathon. Fast det är först nu jag har läst ut den.

Just det skulle kanske kunna säga nåt om boken, att jag låter en bok om löpning i allmänhet och maratonlöpning i synnerhet ligga och skräpa i 18 månader innan jag läser ut den menar jag. Ja, kanske det.
Den var ganska tråkig och tung i början men när jag väl gav den en chans så var den ganska intressant. Inte så där spännande eller rolig så att man inte kan lägga den ifrån sig, men helt ok.

Det enda riktigt negativa med boken – som jag ser det – är att den är väldigt hårt riktad mot brittiska löpare, eller åtminstone löpare som ska springa Flora London Marathon som sitt första maratonlopp. Det blir således en hel del att läsa om hur man ska samla in pengar till ”sin välgörenhet” som ju är en populär grej i Storbritannien och USA.

I övrigt går boken på ett bra sätt igenom träningen och förberedelserna inför ett maratonlopp. Den är helt klart att rekommendera om du står på tröskeln för att springa ditt första eller möjligtvis andra maraton men har du fler än så ”under skorna” redan så tror jag inte att den här boken är något för dig.

Finns för 120:- på Bokus. Kanske finns den billigare någon annanstans, lägg i så fall en kommentar om det.

Följ min blogg med bloglovin

One response to this post.

  1. Det är kul med inspirerande böcker + teknikprylar som gör att löpningen känns roligare (?). Jag ahr haft en sån period men nu springer jag nästan helt tekniklöst och låter mig inspireras av bloggar. Och ändå är löpningen rolig!

    Svara

Kommentera

